Leaserijders vinden dat zij nog onvoldoende worden gestimuleerd om over te stappen op een elektrische auto, concludeert leasemaatschappij ALD Automotive. ‘Ook brengt de wijziging in bijtelling op EV leaserijders aan het twijfelen om de overstap te maken van een brandstof naar een elektrische auto.’
ALD deed onderzoek onder ruim duizend leaserijders, zowel zakelijk als privé, om te kijken in hoeverre zij te porren zijn voor elektrisch rijden en – las ze al een EV rijden – of ze er tevreden over zijn. Leaserijders kiezen vooral vanuit milieuoverwegingen (47 procent) voor een elektrische auto. Voor 35 procent is besparen op brandstof- of onderhoudskosten een argument. ‘Het overgrote deel leaserijders dat al in een elektrische auto rijdt is enthousiast’, aldus ALD. ‘Ruim de helft zou weer voor elektrisch kiezen bij een volgende auto, maar verwacht dan wel meer van de overheid.’
EV-rijder kiest weer fossiel vanwege bijtelling
De verhoging van de bijtelling van 12 naar 16 procent (over de eerste € 35.000) per 2022 helpt leaserijders die nu nog op fossiele brandstof rijden duidelijk minder in de overweging de overstap naar EV te maken, signaleert ALD. ‘Slechts 18 procent van alle leaserijders vindt deze nieuwe bijtelling namelijk nog een stimulans om een elektrische leaseauto boven een gewone leaseauto te kiezen.’ Ook de werknemers die nu in een elektrische leasebak rijden hebben moeite met de hogere bijtelling: 21 procent van hen geeft aan vanwege deze hogere bijtelling weer terug te gaan naar een leaseauto die rijdt op fossiele brandstof. Bijna een kwart (23 procent) twijfelt nog.
De overheid moet meer in de buidel tasten om een leaserijder in een elektrische auto te houden. 47 procent vindt dat de aanschaf of lease van een elektrische auto voor zakelijk gebruik financieel onvoldoende gestimuleerd wordt en 68 procent vindt dat de financiële stimulans richting particuliere rijders beter kan. ‘Naast steun is er ook meer voorlichting nodig. Een meerderheid denkt ook dat de overheid meer kan doen aan voorlichting over elektrisch rijden.’
Verhoging komt te vroeg
Volgens Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive, komt de verhoging van bijtelling te vroeg. ‘Iedereen ziet het aanbod betaalbare elektrische auto’s toenemen, maar de overheid trekt wel heel snel terug. We zien nog steeds ‘laadstress’ door tekorten aan laadpunten en achterblijvende netwerkcapaciteit. De verbeterde actieradius kan dit negatieve sentiment verzachten, maar wel op voorwaarde van financiële stimulans van de overheid.’
Van de in totaal 1.030 bevraagden rijdt 41 procent in een zakelijke leaseauto. Belangrijkste redenen om niet elektrisch te rijden zijn de prijs (27 procent) en de actieradius (25 procent).