
De Tweede Kamer heeft onlangs opnieuw veel vragen aan het kabinet gesteld over het plan om per 1 januari 2023 alle werkgevers met meer dan 100 man personeel te verplichten alle woon-werk en zakelijke kilometers te registreren. MKB-Nederland en VNO-NCW zijn daar blij mee, want er bestaat volgens de ondernemersorganisaties nog veel onduidelijkheid onder de achterban over de nieuwe regeling.
‘Invoering nu niet mogelijk’

Kosten van de regeling en elektrisch rijden
Verschillende Kamerfracties geven in de Kamervragen ook aan meer grip te willen op de impact van de maatregel op het bedrijfsleven. De kosten van de nieuwe regeling voor bedrijven lijken door de overheid namelijk onderschat te worden, stellen MKB-Nederland en VNO-NCW. De nieuwe regels staan volgens de ondernemersorganisaties verder ook op gespannen voet met plannen in de Tweede Kamer om al per 2024 van werkgevers te vragen om hun wagenpark (leaseauto’s) emissievrij te maken. Als elektrificatie van de zakelijke kilometers straks mogelijk ook verplicht wordt, hoe kunnen werkgevers met meer dan 100 man straks nog voldoen aan de doelen die we hebben met de registratieplicht (1 megaton CO2 reductie) vragen ze zich, net als de nodige Kamerleden, af.
Het ministerie van IenW zal binnen drie tot zes weken alle gestelde vragen van een antwoord moeten voorzien.
Bron: MKB-Nederland
