Het kabinet wil voorkomen dat vermogen na verlies van de ANBI-status langdurig in een voormalige ANBI blijft zitten. Staatssecretaris Eelco Eerenberg van Financiën is van plan om per 1 januari 2029 een bestedingsplicht op te nemen in de Uitvoeringsregeling AWR. Dat staat in een Kamerbrief over mogelijke verbeteringen van de ANBI-regeling.

