Van de circa 9.600 kerkelijke instellingen met een ANBI-status (peildatum 1 mei 2017) heeft de Belastingdienst er 1.532 gecontroleerd op hun publicatieplicht. Daarbij zijn 632 omissies vastgesteld die tijdig zijn hersteld, of waarvoor de periode voor herstel nog niet is overschreden.
Dat heeft het ministerie van Financiën laten weten omtrent de per 1 januari 2016 ingestelde publicatieplicht van kerkelijke instellingen met een ANBI-status. Daaruit blijkt dat deze plicht veelvuldig wordt verzuimd. Tot op heden heeft het toezicht op de publicatieplicht van kerkelijke instellingen nog niet tot intrekkingen van de ANBI-status geleid.
Verplichte gegevens
Een ANBI moet op een website transparant zijn en gegevens publiceren als de naam evenals een eventuele andere naam waarop zij bij het publiek bekend is, het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer)/fiscaal nummer, post- of bezoekadres, een duidelijke beschrijving van de doelstelling, de hoofdlijnen van het beleid, de functies en namen van de bestuurders, het beloningsbeleid voor bestuur en directie, een actueel activiteitenverslag van de uitgeoefende activiteiten en niet te vergeten een financiële verantwoording. Een ANBI kan de vereiste gegevens op de eigen internetsite publiceren, of op een gemeenschappelijke internetsite van bijvoorbeeld een brancheorganisatie.