Het Rijk overweegt om heffingen in te stellen voor particulieren en ondernemers die profiteren van uitbreidingen van het openbaar vervoer in de grote steden. De opbrengsten zouden dan worden gebruikt om diezelfde OV-uitbreidingen mede te financieren. De heffingen kunnen een oplossing zijn voor de financieringstekorten waar grote steden en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bij grote projecten mee kampen, is de gedachte.
Het idee voor de heffingen komt naar voren uit documenten die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het afgelopen halfjaar naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, meldt het FD. De heffingen zouden gericht zijn op projectontwikkelaars, woning- en vastgoedeigenaren, automobilisten en reizigers. De redenering bij het idee is dat de partijen die direct profiteren van overheidsinvesteringen in openbaar vervoer en infrastructuur (via bijvoorbeeld hogere grond- en huizenprijzen en een betere leefbaarheid) nu geen directe financiële bijdrage leveren aan diezelfde projecten.
Denkrichtingen
Er zijn nog geen knopen doorgehakt over een OV-taks. Denkrichtingen zijn onder andere een extra bijdrage van 5000 euro per woning bij nieuwbouwprojecten, een hogere motorrijtuigenbelasting, een bijdrage uit de kilometerheffing voor vrachtwagens, een congestieheffing voor auto’s . Bij eigenaren van bestaande woningen zou een tijdelijke bereikbaarheidsheffing van 75 euro per jaar mogelijk zijn, of een opslag op de OZB die gekoppeld is aan de stijging van de woningwaarde. Van reizigers kan in ruil voor de betere kwaliteit een duurder kaartje worden gevraagd.
Bron: FD