Met het groeiende aantal elektrische bestel- en vrachtwagens neemt de behoefte aan laadmogelijkheden voor de transportsector toe, licht de de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) toe.
De eerste regeling, de ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven’ (SPRILA), biedt vanaf dinsdag 42 miljoen euro aan subsidie. Deze regeling is gericht op bedrijven, bijvoorbeeld op bedrijventerreinen of distributiecentra, die laadpunten willen aanschaffen en installeren. MKB-bedrijven kunnen tot 40 procent van de kosten vergoed krijgen, terwijl grotere ondernemingen tot 20 procent subsidie ontvangen.
Daarnaast kunnen bedrijven extra subsidie aanvragen voor een stationaire batterij als er onvoldoende netcapaciteit beschikbaar is. Deze batterijen kunnen overdag worden opgeladen om ’s nachts voertuigen van stroom te voorzien. Ook is er financiële ondersteuning beschikbaar voor het inhuren van extern advies bij de aanleg van laadpunten.
Op 1 oktober start een tweede regeling, de ‘Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer’ (SPULA). Deze regeling, waarvoor 15 miljoen euro is uitgetrokken, is bedoeld voor de aanleg van publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar wegvervoer. SPULA ondersteunt ook de uitbreiding van de laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen, met als doel een landelijk dekkend netwerk te realiseren.
Met de subsidieregelingen wil de overheid bedrijven stimuleren om sneller over te stappen naar elektrisch vervoer en zo de transportsector verder verduurzamen.