• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Fel protest tegen pseudo-eindheffing niet-elektrische leaseauto

Fel protest tegen pseudo-eindheffing niet-elektrische leaseauto

Nieuws

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) roept het kabinet op af te zien van de invoering van de zogenoemde pseudo-eindheffing per 1 januari 2027. Deze maatregel maakt het inzetten van een niet-elektrische leaseauto voor werkgevers circa 50 procent duurder. Volgens VZR is de heffing oneerlijk, onnodig verstorend en zelfs contraproductief.

18 augustus 2025 door Fiscaal Vanmorgen

De pseudo-eindheffing komt erop neer dat werkgevers jaarlijks 52 procent belasting moeten betalen over het bijtellingsbedrag van 22 procent van de cataloguswaarde van een auto die niet volledig elektrisch is. Dat treft ook zuinige hybride modellen die in Europa geproduceerd worden. Hierdoor dreigt een forse lastenverzwaring voor ondernemingen, terwijl het effect op de CO₂-uitstoot volgens VZR beperkt blijft.

De belangenvereniging wijst erop dat al de helft van alle zakelijke leaserijders elektrisch rijdt, mede dankzij eerdere stimuleringsmaatregelen. Een verplichting via de door VZR als ‘strafheffing’ bestempelde maatregel is volgens de belangenvereniging overbodig en zet de relatie tussen werkgevers en werknemers onder druk. Bovendien kan de maatregel volgens VZR leiden tot ontwijkgedrag: werknemers kiezen dan eerder voor oudere, vervuilendere privéauto’s of kleinere leaseauto’s, waardoor het milieueffect juist negatief uitpakt.

Ook praktische bezwaren spelen mee voor de belangenvereniging van zakelijke rijders. Niet iedere werknemer kan thuis of op het werk een laadpunt realiseren, terwijl buitenlandse reizen de afhankelijkheid van een goed laadnetwerk vergroten. Daarnaast wijst VZR op de kwetsbaarheid van een volledig elektrisch wagenpark bij storingen of aanvallen op het elektriciteitsnet.

Volgens de vereniging moet beleid zich niet richten op het verplichten van zakelijke rijders, maar op het aantrekkelijk maken van gebruikte elektrische auto’s voor particulieren. Veel EV’s verdwijnen na afloop van de leaseperiode naar het buitenland, terwijl Nederlandse particulieren nog huiverig zijn om een tweedehands EV te kopen.

VZR pleit daarom voor verlenging van de verlaagde bijtelling, invoering van subsidies voor particuliere aankoop van gebruikte EV’s en een eerlijker bijtellingsregeling voor elektrische auto’s ouder dan vijf jaar. Het kabinet zou volgens de vereniging beter inzetten op stimulering dan op dwang.

Position Paper VZR

Categorie: Nieuws Tags: bijtelling, eindheffingsregeling, elektrisch rijden

Tags: bijtelling, eindheffingsregeling, elektrisch rijden

Gerelateerde artikelen

28 oktober 2025

Netcongestie dwarsboomt subsidieaanvragen laadpalen voor trucks

9 september 2025

Hof: bijtelling auto dga terecht, maar geen grove schuld BV

27 augustus 2025

Verdubbeling bijtelling elektrische auto in 2020 schendt eigendomsrecht werknemer

22 augustus 2025

Slim laden met korting: proef laat forse besparing en minder netdruk zien

Docenten

Arnaud Booij
Bob de Koning
Casper Mons
Winfred Merkus
Jasper de With
Chanien Engelbertink
Guney Bagislayici
Martin de Graaf
Alex Schrijver
Barry Willemsen
Wilbert Nieuwenhuizen
Bernard Schols
Kirsten Kievit
Hans Tabak
Rohalt Janssens
Ludo Mennes
Ron Mulder
Martijn Bedaux
Kirsten Roskam
Albert Heeling
Almer de Beer
Almer de Beer
Ewoud de Ruiter
Jeroen Knol
Joost Severs
jan wietsma
Jan Wietsma
Patrick Wille
Erik van Toledo
Roger van de Berg
Martine Cranendonk
Chris Dijkstra
Edwin de Witte
Willem Veldhuizen
Jan Mooren
Rakesh Ghirah
Daan van Antwerpen
Marja van den Oetelaar
Derwish Rosalia
Geert Witlox
Hanneke Kroonenberg
Kees Beishuizen
Teunis van den Berg
Herman van Kesteren
Bob van Leeuwen
Joep Swinkels
Léon de Jager
Audrey Brunings
Heleen Elbert
Saskia Jacobsen
Koert van Loon
Debby Kettler
Debby Kettler
Bram Lemmens
John Bult
Imke Bos
Pieter Kok
Martijn Paping
Martijn Paping

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 16 weergaven

  • Hof van Justitie: verplichte vermelding op factuur bij toepassing vereenvoudigde ABC-regeling 14 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 7 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 5 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen