• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Elektrische auto’s vanaf 2026 fors duurder in wegenbelasting, vooral kleinere modellen

Elektrische auto’s vanaf 2026 fors duurder in wegenbelasting, vooral kleinere modellen

Nieuws

Elektrische rijders moeten vanaf 2026 rekening houden met een fors hogere motorrijtuigenbelasting (mrb). Dat blijkt berekeningen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) waar de Telegraaf over schrijft.

7 mei 2025 door Fiscaal Vanmorgen

Vooral kleinere elektrische auto’s, zoals de Volkswagen ID.3, Renault Zoe en Peugeot e-208, gaan circa €200 per jaar méér wegenbelasting kosten dan vergelijkbare benzineauto’s.

De afgelopen jaren waren elektrische voertuigen vrijgesteld van mrb, om elektrisch rijden te stimuleren. Sinds 2025 betalen eigenaren van stekkerauto’s echter weer belasting, met nog een korting van 75%. Die korting daalt volgend jaar naar 30%, in plaats van de eerder geplande 25%. Toch verwacht VER-bestuurslid Maarten van Biezen dat dit onvoldoende is om kopers over de streep te trekken. “Zeker goedkopere modellen worden daarmee zwaarder belast dan hun fossiele tegenhangers,” stelt hij.

De hogere belasting komt vooral door het hogere gewicht van elektrische auto’s, veroorzaakt door de zware accu’s. De mrb is momenteel gebaseerd op het gewicht van de auto. Kleinere stekkerauto’s, die juist bedoeld zijn als betaalbaar elektrisch alternatief, worden hierdoor relatief zwaar getroffen.

Het kabinet heeft plannen aangekondigd om in de toekomst de wegenbelasting te baseren op de grootte (oppervlakte) van de auto in plaats van het gewicht. Die wijziging laat naar verwachting nog tot 2030 op zich wachten.

Tot die tijd blijven elektrische auto’s niet alleen duurder in aanschaf en verzekering, maar dus ook in gebruik. VER pleit daarom voor fiscale stimulering van de tweedehandsmarkt, zoals een bijtellingsregeling naar dagwaarde voor elektrische occasions van vijf jaar en ouder. Dat zou met name voor mkb’ers aantrekkelijk zijn en de doorstroom naar particuliere kopers bevorderen.

Bron: Telegraaf

Categorie: Nieuws Tags: elektrisch rijden, MRB

Tags: elektrisch rijden, MRB

Gerelateerde artikelen

28 april 2025

Met deze fiscale maatregelen wil Financiën de transitie naar elektrisch rijden versnellen

23 april 2025

Kabinet wil elektrische leaseauto’s fiscaal stimuleren

3 april 2025

Loslaten kenteken is risico ondernemer, nageheven MRB en boete terecht

26 maart 2025

Kabinet past autobelastingen beperkt aan

Docenten

Casper Mons
Imke Bos
Pieter Kok
Martin de Graaf
Léon de Jager
Derwish Rosalia
Bernard Schols
Ruben Stam
Anne Opbroek
Erik van Toledo
Janita Klomp
Patrick Wille
Herman van Kesteren
Kirsten Roskam
Chanien Engelbertink
Kirsten Kievit
Bram Lemmens
Martijn Bedaux
Guney Bagislayici
Ewoud de Ruiter
Arnaud Booij
Koert van Loon
Martine Cranendonk
Debby Kettler
Debby Kettler
Kees Beishuizen
Hans Tabak
Saskia Jacobsen
Frans Sijbers
Ruben Stam
Ruben Stam
Bob van Leeuwen
Chris Dijkstra
Joep Swinkels
Hanneke Kroonenberg
Ron Mulder
Albert Heeling
Hannah van der Schrier
Rohalt Janssens
Jeroen Knol
Barry Willemsen
Edwin de Witte
Willem Veldhuizen
Joost Severs
Marja van den Oetelaar
Carolien Janssen
Roger van de Berg
Heleen Elbert
Alex Schrijver
John Bult
Ludo Mennes
jan wietsma
Jan Wietsma
Martijn Paping
Martijn Paping
Bob de Koning
Teunis van den Berg
Geert Witlox
Wilbert Nieuwenhuizen
Almer de Beer
Almer de Beer

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 18 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 13 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 11 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 6 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen