• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » ‘Kabinetsplan voor BPM-verhoging heeft averechts klimaateffect’

‘Kabinetsplan voor BPM-verhoging heeft averechts klimaateffect’

Nieuws

15 maart 2019 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Volgens betrouwbare bronnen overweegt het kabinet de aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s (BPM) fors te verhogen om daarmee de eerder voorgestelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) te kunnen terugdraaien, melden BOVAG en RAI Vereniging.De organisaties roepen het kabinet op deze route niet te bewandelen, omdat een hogere BPM zorgt voor minder verkoop van nieuwe auto’s. De nieuwste auto’s zijn juist de zuinigste, getest volgens nieuwe strenge eisen en dus keihard nodig om de klimaatdoelstellingen te halen.

Na de doorrekening van de planbureaus kondigde het kabinet aan dat elektrische auto’s geen oversubsidiëring mogen krijgen, de tweedehands markt gestimuleerd moet worden en de vaste lasten voor diesel- of benzineauto’s niet hoger mogen worden. Dat zijn maatregelen die de brancheorganisaties toejuichen, maar er werd door premier Rutte en minister Wiebes tevens aan toegevoegd dat “de plannen moeten passen binnen de budgettaire kaders”. Dat duidt erop dat een verhoging van de BPM -tot wel 50 procent- wordt overwogen. Dat zou neerkomen op een gemiddeld BPM-bedrag dat stijgt van 4.700 euro tot wel 7.000 euro voor een benzine. Voor een diesel is de stijging zelfs nog hoger, van 8.900 euro tot 13.500 gemiddeld.

 Vicieuze cirkel

Algemeen voorzitter Bertho Eckhardt van BOVAG wil het kabinet en de automobilist behoeden voor een vicieuze cirkel: “Een hogere BPM zorgt voor minder nieuwverkoop en dan zal de CO2-uitstoot minder hard dalen dan was voorzien. Daarnaast dalen de ingeboekte BPM-inkomsten als de verkoop van benzine- en dieselauto’s daalt en dan zijn er straks dus weer nieuwe maatregelen nodig om het benodigde geld op te halen en om alsnog de klimaatdoelstellingen te halen. Met zulk beleid gaat dit proces zich telkens herhalen en blijf je onnodig geld rondpompen. Wij zien dat het forceren van heel hoge verkoopaantallen elektrische auto’s op korte termijn tot duur beleid leidt, met grote en ongewenste neveneffecten. Terwijl als we net wat verder kijken, we zien dat de elektrische auto binnen tien jaar met veel minder ondersteuning van de overheid voor elke autokoper aantrekkelijk en bereikbaar wordt.”

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck; “In vergelijking met ons omringende landen in Europa hebben wij een verouderd wagenpark. Dat wordt komende jaren alleen maar erger. Sinds 2012 is de gemiddelde BPM op benzine en dieselauto’s al met zo’n 56 respectievelijk 83 procent gestegen. Dat staat haaks op de afspraken met het Kabinet om de BPM juist af te bouwen. Het is onbegrijpelijk dat het Kabinet een maatregel overweegt dat onze gezamenlijke klimaat-, milieu- en verkeersveiligheidsambities juist ondermijnt. Een hogere BPM leidt tot meer uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen, minder verkeersveiligheid en nog meer files. Wij hebben voldoende ideeën om die ambities op een voor iedereen betaalbare en haalbare manier in te vullen en gaan graag met het Kabinet daarover in gesprek.”

 Gratis maatregelen

Voor de CO2-winst op korte termijn vindt BOVAG het bovendien opmerkelijk dat een maatregel die voor iedereen gratis is en een relatief groot effect heeft -namelijk verlaging van de maximumsnelheid- nog steeds taboe is. Tevens mag er meer verwacht worden van de inzet van biobrandstoffen in het rijdend wagenpark, zoals het PBL ook meldt. Aangezien er in 2030 nog steeds minimaal 7 miljoen benzine- en dieselauto’s rondrijden, kan er flinke winst worden geboekt met meer inzet van biobrandstoffen.

 

Bron: BOVAG en RAI Vereniging

Categorie: Nieuws Tags: bovag, BPM, motorrijtuigenbelasting, MRB

Tags: bovag, BPM, motorrijtuigenbelasting, MRB

Gerelateerde artikelen

17 juli 2025

Hoge Raad: herleidingsmethode BPM niet toegestaan, cassatie BV ongegrond

15 juli 2025

Staatssecretaris schetst toekomst autobelastingen

7 juli 2025

Vaste bpm voor uitstootvrije motoren en bijzondere personenauto’s

25 juni 2025

Ministerie herstelt fiscale stimulans voor elektrische motorfietsen

Docenten

Winfred Merkus
Daan van Antwerpen
John Bult
Kirsten Kievit
Saskia Jacobsen
Erik van Toledo
Debby Kettler
Debby Kettler
Martijn Paping
Martijn Paping
Derwish Rosalia
Alex Schrijver
Willem Veldhuizen
jan wietsma
Jan Wietsma
Martijn Bedaux
Guney Bagislayici
Martin de Graaf
Roger van de Berg
Edwin de Witte
Koert van Loon
Jeroen Knol
Chris Dijkstra
Audrey Brunings
Marja van den Oetelaar
Joost Severs
Hanneke Kroonenberg
Almer de Beer
Almer de Beer
Kirsten Roskam
Bernard Schols
Arnaud Booij
Herman van Kesteren
Kees Beishuizen
Ludo Mennes
Jan Mooren
Heleen Elbert
Chanien Engelbertink
Geert Witlox
Imke Bos
Ewoud de Ruiter
Albert Heeling
Casper Mons
Patrick Wille
Bob van Leeuwen
Ron Mulder
Wilbert Nieuwenhuizen
Pieter Kok
Joep Swinkels
Teunis van den Berg
Bob de Koning
Barry Willemsen
Rohalt Janssens
Hans Tabak
Bram Lemmens
Martine Cranendonk

Blogs

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 12 weergaven

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 11 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 8 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 6 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen