Het notariaat wordt gezien als belangrijke poortwachter van het financiële systeem, maar is ondertussen in veel opzichten met de handen gebonden. Voor de hand liggende instrumenten bij fraudebestrijding blijven vaak onbenut door tegenstrijdigheden in het overheidsbeleid en privacybezwaren. Dat zegt voorzitter Nick van Buitenen van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) in een gesprek met het FD.
Faillissementsfraude
Van Buitenen geeft faillissementsfraude als voorbeeld, dat hij ‘een krankzinnig groot maatschappelijk probleem’ noemt. De oorzaak daarvan zou zijn dat de overheid het oprichten van kapitaalvennootschappen te soepel heeft gemaakt. De preventieve toets door een notaris van een bestuurder van een besloten vennootschap is bijvoorbeeld afgeschaft, constateert Van Buitenen. Met een flinke toename van het aantal fraudegevallen met bv’s als gevolg. Ook een Europese richtlijn die de oprichting van een bv online in Nederland vanuit het buitenland mogelijk moet maken noemt de voorzitter van de beroepsorganisatie daarbij. De tussenkomst van de notaris verdwijnt daarbij mogelijkerwijs. Privacybezwaren spelen ook vaak een rol bij fraudebestrijding, bijvoorbeeld bij de invoering van een centraal aandeelhoudersregister.
Check btw-nummer
Een eenvoudige barrière tegen faillissementsfraude is volgens de KNB dat notarissen bij de fiscus vooraf kunnen informeren of toekenning van een btw-nummer aan een onderneming op bezwaren stuit.
Stoplichtsysteem
Volgens de KNB-voorzitter heeft de Belastingdienst meer gegevens die notarissen kunnen helpen als poortwachter van het financiële systeem. Ook meer onderlinge gegevensuitwisseling tussen notarissen zou helpen. Van Buitenen pleit voor invoering van een stoplichtsysteem, waarbij de fiscus zonder details te geven notarissen kan inseinen over cliënten.
Bron: FD