De Belastingdienst werkte jarenlang met harde targets om toeslagen terug te vorderen. Vooraf werden minimale opbrengsten ingeboekt, als het doel niet gehaald dreigde te worden werd de ‘jacht’ op fraudeurs verder geïntensiveerd om meer geld terug te vorderen bij mensen. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws en Trouw in de kinderopvangtoeslagaffaire.
Uit het onderzoek komt naar voren dat er sinds 2013 een ‘businesscase Fraude’ was bij de fiscus. Het extra geld dat daarvoor werd uitgetrokken moest ook worden teruggehaald bij burgers. Concreet betekende het dat de kosten voor extra ambtenaren en nieuwe ICT (voor het maken van risicomodellen) moesten worden terugverdiend. De aanpak ging uit van vooraf ingeboekte opbrengsten’ en besparingen door het terugvorderen van toeslagen.
Dat de fiscus er veel aan gelegen was de financiële doelen binnen te halen, komt ook doordat de dienst anders zelf zou moeten bezuinigen. De Belastingdienst kreeg extra geld van andere ministeries voor de fraudeaanpak en zou dat zelf moeten compenseren als de doelen niet werden gehaald.
Bron: RTL Nieuws