• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Fiscaal beleid elektrisch rijden blijft voor controverse zorgen

Fiscaal beleid elektrisch rijden blijft voor controverse zorgen

Nieuws

13 april 2019 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Het kabinetsbeleid rond de fiscale stimulering van elektrisch rijden komt steeds meer onder vuur te liggen, ook bij coalitiepartijen. In aanloop naar een hoorzitting dinsdag over elektrisch rijden en het omstreden CARbonTAX-model hebben Kamerleden Omtzigt (CDA) en Snels (GroenLinks) vragen gesteld aan staatssecretaris Snel van Financiën over de totstandkoming van, zoals de twee het zelf formuleren, ‘de bizar lage raming van de kosten voor verlaagde bijtelling in het ontwerp-Klimaatakkoord’.

Nieuwe tegenvaller in het verschiet

In de Tweede Kamer leeft de vrees dat de in het ontwerp-Klimaatakkoord geschatte kosten voor de lagere bijtelling op elektrische lease-auto’s (in 2030 op 16 miljoen euro gezet) veel te laag worden ingeschat en dat een nieuwe tegenvaller daarom in het verschiet ligt. Vorig jaar bleek dat het rekenmodel CARbonTAX van consultancybedrijf Revnext er honderden miljoenen naast zat. Dat model wordt door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gebruikt om de effecten van het fiscale beleid te voorspellen, maar is zeer omstreden. Niet alleen vanwege de verkeerde voorspelling, maar ook omdat Revnext geen openheid geeft over de opbouw van het model en het consultancybedrijf Tesla als klant heeft, dat fors profiteert van het rekenmodel.

Bijtelling

Omtzigt en Snels vragen de staatssecretaris wat op basis van de cijfers in het Klimaatakkoord de plausibiliteit is dat de korting op de bijtelling slechts 16 miljoen euro kost in 2030. ‘Is het niet veel waarschijnlijker dat de korting in de bijtelling bij deze uitkomsten vele honderden miljoenen euro’s kost in 2030?’, vragen de kritische Kamerleden zich af. De twee verwijzen daarbij ook naar ‘de budgettaire drama’s met de Mitsubishi Outlander (en vergelijkbare modellen) en met de Tesla S (en vergelijkbare modellen)’, die ‘veroorzaakt zijn door een totale onderschatting van de ramingen van de kortingen in de bijtelling’. Omtzigt en Snels vragen Snel daarom of hij ‘een realistische raming’ kan geven van de kosten van de korting in de bijtelling in 2030 en in eerdere jaren.

Hoorzitting

Dinsdag houdt de Tweede Kamer een hoorzitting over de kwestie. Daarbij schuiven onder andere Robert Kok van Revnext, TNO, CPB en PBL aan. Er volgt ook een debat met staatssecretaris Snel over de twijfels die er leven over de betrouwbaarheid van de ramingen en voorspellingen voor de elektrische auto’s.

 

Bron: FD/RTLZ

Categorie: Nieuws Tags: bijtelling, BPM, elektrisch rijden, klimaatakkoord, motorrijtuigenbelasting

Tags: bijtelling, BPM, elektrisch rijden, klimaatakkoord, motorrijtuigenbelasting

Gerelateerde artikelen

17 juli 2025

Kabinetsreactie advies reiskostenvergoeding: geen wettelijke minimumverplichting

17 juli 2025

Hoge Raad: herleidingsmethode BPM niet toegestaan, cassatie BV ongegrond

15 juli 2025

Staatssecretaris schetst toekomst autobelastingen

7 juli 2025

Vaste bpm voor uitstootvrije motoren en bijzondere personenauto’s

Docenten

Audrey Brunings
Martine Cranendonk
Hanneke Kroonenberg
Marja van den Oetelaar
Imke Bos
Edwin de Witte
Ron Mulder
Daan van Antwerpen
Ludo Mennes
Joost Severs
Martijn Bedaux
Barry Willemsen
Chris Dijkstra
Ewoud de Ruiter
Saskia Jacobsen
Joep Swinkels
Kirsten Kievit
Patrick Wille
Bob de Koning
Martijn Paping
Martijn Paping
Alex Schrijver
Koert van Loon
Roger van de Berg
Kirsten Roskam
Herman van Kesteren
jan wietsma
Jan Wietsma
Rohalt Janssens
Hans Tabak
Bram Lemmens
Willem Veldhuizen
Pieter Kok
Guney Bagislayici
Bernard Schols
John Bult
Albert Heeling
Debby Kettler
Debby Kettler
Almer de Beer
Almer de Beer
Jan Mooren
Chanien Engelbertink
Heleen Elbert
Erik van Toledo
Bob van Leeuwen
Derwish Rosalia
Martin de Graaf
Jeroen Knol
Teunis van den Berg
Arnaud Booij
Casper Mons
Geert Witlox
Kees Beishuizen
Winfred Merkus
Wilbert Nieuwenhuizen

Blogs

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 12 weergaven

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 11 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 8 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 6 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen