Het kabinetsbeleid rond de fiscale stimulering van elektrisch rijden komt steeds meer onder vuur te liggen, ook bij coalitiepartijen. In aanloop naar een hoorzitting dinsdag over elektrisch rijden en het omstreden CARbonTAX-model hebben Kamerleden Omtzigt (CDA) en Snels (GroenLinks) vragen gesteld aan staatssecretaris Snel van Financiën over de totstandkoming van, zoals de twee het zelf formuleren, ‘de bizar lage raming van de kosten voor verlaagde bijtelling in het ontwerp-Klimaatakkoord’.
Nieuwe tegenvaller in het verschiet
In de Tweede Kamer leeft de vrees dat de in het ontwerp-Klimaatakkoord geschatte kosten voor de lagere bijtelling op elektrische lease-auto’s (in 2030 op 16 miljoen euro gezet) veel te laag worden ingeschat en dat een nieuwe tegenvaller daarom in het verschiet ligt. Vorig jaar bleek dat het rekenmodel CARbonTAX van consultancybedrijf Revnext er honderden miljoenen naast zat. Dat model wordt door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gebruikt om de effecten van het fiscale beleid te voorspellen, maar is zeer omstreden. Niet alleen vanwege de verkeerde voorspelling, maar ook omdat Revnext geen openheid geeft over de opbouw van het model en het consultancybedrijf Tesla als klant heeft, dat fors profiteert van het rekenmodel.
Bijtelling
Omtzigt en Snels vragen de staatssecretaris wat op basis van de cijfers in het Klimaatakkoord de plausibiliteit is dat de korting op de bijtelling slechts 16 miljoen euro kost in 2030. ‘Is het niet veel waarschijnlijker dat de korting in de bijtelling bij deze uitkomsten vele honderden miljoenen euro’s kost in 2030?’, vragen de kritische Kamerleden zich af. De twee verwijzen daarbij ook naar ‘de budgettaire drama’s met de Mitsubishi Outlander (en vergelijkbare modellen) en met de Tesla S (en vergelijkbare modellen)’, die ‘veroorzaakt zijn door een totale onderschatting van de ramingen van de kortingen in de bijtelling’. Omtzigt en Snels vragen Snel daarom of hij ‘een realistische raming’ kan geven van de kosten van de korting in de bijtelling in 2030 en in eerdere jaren.
Hoorzitting
Dinsdag houdt de Tweede Kamer een hoorzitting over de kwestie. Daarbij schuiven onder andere Robert Kok van Revnext, TNO, CPB en PBL aan. Er volgt ook een debat met staatssecretaris Snel over de twijfels die er leven over de betrouwbaarheid van de ramingen en voorspellingen voor de elektrische auto’s.
Bron: FD/RTLZ