• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Rekenkamer: Fiscale stimulering elektrische auto’s blijft duur instrument

Rekenkamer: Fiscale stimulering elektrische auto’s blijft duur instrument

Nieuws

24 juni 2020 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Fiscale stimulering van elektrische auto’s blijft ondanks de versoberingen in 2019 en 2020 een relatief duur instrument om CO2-uitstoot te verminderen, constateert de Algemene Rekenkamer. De rekenkamer beveelt daarom aan om te bekijken of het nog wel wenselijk is om de huidige fiscale stimulering van elektrische auto’s voort te zetten.

De belastingderving per bespaarde ton CO2 is in 2019 en 2020 fors lager dan in 2018 door de versoberingen van de fiscale voordelen. Maar de bedragen liggen nog steeds ruim boven het niveau van bijvoorbeeld de prijs van CO2-emissierechten (€ 23 per ton CO2). Ook vergeleken met het maximale subsidiebedrag van € 300 per vermeden ton CO2 dat de minister van Economische Zaken en Klimaat in 2020 hanteert voor SDE++ projecten, blijft sprake van relatief hoge bedragen.

Aanbevelingen fiscale voordelen elektrische auto’s

De Algemene Rekenkamer beveelt de staatssecretaris van Financiën aan om te bezien of voortzetting van fiscale instrumenten voor elektrische personenauto’s wenselijk is. Als het beleid wordt voortgezet, is het raadzaam om een norm vast te stellen voor de belastingderving per vermeden ton CO2 en ook rekening te houden met de huidige disbalans tussen ondernemers en particulieren. Nu genieten vooral zakelijke rijders van de belastingvoordelen voor nul-emissieauto’s. Het verschil met particuliere autobezitters is wel kleiner geworden na de fiscale versoberingen in 2019 en 2020.

Verbreding van beleidsdoelstellingen

In reactie op deze aanbevelingen geeft de staatssecretaris aan dat stimulering van elektrische auto’s ook gericht is op andere doelen dan luchtkwaliteit en klimaat zoals innovatie, verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en minder geluidsoverlast. De Algemene Rekenkamer merkt daarbij op dat het zicht op de effectiviteit van beleid wordt bemoeilijkt als de beleidsdoelstellingen in de loop der tijd worden uitgebreid of bijgesteld. De staatssecretaris reageert daarnaast niet expliciet op de aanbeveling om te bezien of het wenselijk is om de fiscale stimulering van nul-emissieauto‘s voort te zetten.

Geen prikkels voor schonere bestelauto’s

Uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt ook dat veel geld gemoeid is met fiscale voordelen voor bestelauto’s. Het gaat dan vooral om bestelauto’s van ondernemers. De totale belastingderving (BPM en Motorrijtuigenbelasting) bedroeg in 2019 ruim € 1,7 miljard. Bestelauto’s rijden meestal op diesel en zijn verantwoordelijk voor een substantieel deel van de totale uitstoot van CO2, stikstofoxiden en fijnstof door het wegverkeer. De huidige bijzondere fiscale regelingen voor bestelauto’s dragen niet bij aan luchtkwaliteits- en klimaatdoelen van de autobelastingen.

De Algemene Rekenkamer beveelt de staatssecretaris van Financiën aan de begrote derving aan BPM-inkomsten van bestelauto’s in de Miljoenennota op te nemen en geeft in overweging om de bijzondere regelingen voor bestelauto’s te herzien met als doel fiscale prikkels te introduceren die stimuleren om te kiezen voor modellen met een lagere uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. De staatssecretaris neemt deze aanbevelingen van de Rekenkamer over.

Rapport Autobelastingen als beleidsinstrument (pdf)

Bron: Algemene Rekenkamer

______________________________________________________________________

Interessant voor u! Cursus Autobelastingen, de valkuilen en kansen op 15 september 2020 door Mr. Heleen Elbert,specialist Autobelastingen.

Categorie: Nieuws Tags: algemene rekenkamer, BPM, co2-uitstoot, elektrisch rijden, elektrische auto, motorrijtuigenbelasting, MRB

Tags: algemene rekenkamer, BPM, co2-uitstoot, elektrisch rijden, elektrische auto, motorrijtuigenbelasting, MRB

Gerelateerde artikelen

7 juli 2025

Vaste bpm voor uitstootvrije motoren en bijzondere personenauto’s

25 juni 2025

Ministerie herstelt fiscale stimulans voor elektrische motorfietsen

18 juni 2025

Belastingdienst gaf provincies dit jaar 46 miljoen euro te veel

18 juni 2025

Toepassing restantvoorraadregeling kan leiden tot verboden BPM-discriminatie

Docenten

Hanneke Kroonenberg
Chris Dijkstra
Ewoud de Ruiter
Martin de Graaf
Martine Cranendonk
Audrey Brunings
Jeroen Knol
Bernard Schols
Patrick Wille
Willem Veldhuizen
Kirsten Kievit
Joost Severs
Martijn Bedaux
Roger van de Berg
Chanien Engelbertink
Kees Beishuizen
Erik van Toledo
Guney Bagislayici
Rohalt Janssens
Almer de Beer
Almer de Beer
Alex Schrijver
Wilbert Nieuwenhuizen
Marja van den Oetelaar
Ron Mulder
Derwish Rosalia
Bram Lemmens
Hans Tabak
Heleen Elbert
Joep Swinkels
Imke Bos
Kirsten Roskam
Bob van Leeuwen
Albert Heeling
Casper Mons
Herman van Kesteren
Edwin de Witte
Pieter Kok
Ludo Mennes
Debby Kettler
Debby Kettler
Geert Witlox
Daan van Antwerpen
Martijn Paping
Martijn Paping
Arnaud Booij
Jan Mooren
John Bult
Teunis van den Berg
Winfred Merkus
Barry Willemsen
jan wietsma
Jan Wietsma
Bob de Koning
Saskia Jacobsen
Koert van Loon

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 18 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 9 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 9 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 4 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen