Aanloop wetsvoorstel
Op 29 maart 2021 is het conceptwetsvoorstel ‘Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen’ gepubliceerd voor internetconsultatie. Het doel van het wetsvoorstel is om te voorkomen dat hybride mismatches blijven bestaan in internationale situaties met open commanditaire vennootschappen (CV) en open fondsen voor gemene rekening (FGR).
Door het grote aantal negatieve reacties hierop werd het wetsvoorstel uitgesteld. Daarbij had de staatssecretaris reeds aangegeven dat het gedeelte over de open FGR geschrapt zou worden. Het was de vraag of dit voor het hele wetsvoorstel zou gelden, nu een deel van de reacties opmerkten dat het wetsvoorstel onnodig was en ook tal van onbedoelde situaties zou raken.
Op 1 juni 2022 heeft de staatssecretaris zijn agenda bekend gemaakt, waarin dit wetsvoorstel voor het voorjaar 2023 in de planning staat. In de toelichting wordt aangegeven dat het de bedoeling is om de open CV af te schaffen.
Verwachte inhoud wetsvoorstel en impact
In Nederland is een open CV fiscaal niet-transparant en belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, terwijl een besloten CV transparant is en daarmee niet vennootschapsbelastingplichtig. Internationale rechtsvormen vergelijkbaar met de CV worden ook op deze manier ingedeeld. Of een CV open of besloten is hangt af van de vereisten voor toetreding en vervanging van de vennoten van de CV.
De staatssecretaris wil nu een wetsvoorstel indienen waarmee alle CV’s als besloten worden behandeld. Ook de internationale vergelijkbare rechtsvormen worden dan fiscaal transparant behandeld, waardoor minder internationale tax planning mogelijk zou zijn. Dat is de bedoeling van de staatssecretaris, maar tegelijkertijd worden veel nationale structuren ook geraakt.
De open CV wordt op dit moment wel gebruikt bij vastgoed en scheepvaart, maar ook in tal van andere sectoren. Daarnaast wordt de open CV gebruikt voor zogenoemde anonimiseringsstructuren, om de privacy van DGA’s te waarborgen. Al deze structuren zullen moeten worden herzien.
Naar verwachting zal er uitgebreide overgangswetgeving komen om directe heffing te voorkomen, zoals ook al in het wetsvoorstel in consultatie was opgenomen, maar niettemin zal dit uitgebreide herstructurering vragen. Wat ons betreft, blijft dit een onwenselijk wetsvoorstel.
Puur nationale structuren worden ook geraakt, waardoor van aanzienlijke belasting sprake zal zijn, tenzij de structuur actief wordt aangepast. Dit betekent aanzienlijke structureringskosten.
Tot slot
In het voorjaar van 2023 komt het wetsvoorstel in detail en zal de exacte impact en – nog belangrijker – de overgangswetgeving duidelijk worden. Wij kunnen de verwachte impact voor uw structuur al in kaart brengen en oplossingen schetsen. Neem bij vragen gerust contact met ons op.