• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Dossiers » Verlenging elementen tonnageregeling door EU goedgekeurd tot 2029

Verlenging elementen tonnageregeling door EU goedgekeurd tot 2029

Zeescheepvaart
Maak impactanalyse voor scheepvaartonderneming

De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor het toepassen van drie elementen in de Nederlandse tonnagebelastingregeling voor zeescheepvaart tot 31 december 2028. Deze elementen zijn in aanvulling op de tonnageregeling, zoals die binnen de Europese Unie onder de staatssteunregels is toegestaan. Deze maatregelen zijn in 2009 en 2010 voor 10 jaar goedgekeurd en nu dus opnieuw verlengd. Echter, er moeten wel enkele aanpassingen aan de wetgeving worden gedaan.

1 augustus 2019 door Martijn van der Kroon
Start consult aanvraag

Huidige wetgeving tonnageregeling en vereiste aanpassingen

De drie elementen van de tonnageregeling waar het omgaat zijn:

  1. de verlaagde tarieven voor zeeschepen onder de 50.000 netto ton;
  2. toepassing van de tonnageregeling op scheepsmanagement;
  3. toepassing van de tonnageregeling op kabelleggers, pijpenleggers, onderzoeksschepen en kraanschepen.

De Europese Commissie heeft aan Nederland goedkeuring verleend om deze elementen tot 31 december 2028 toe te passen binnen de tonnageregeling. Echter, de toestemming geldt omdat de Nederlandse autoriteiten hebben toegezegd om de tonnageregeling op de volgende drietal punten aan te passen:

  1. Het vlagvereiste gaat ook gelden voor scheepsmanagement;
  2. Bij aanvang van de tonnageregeling ten minste één schip onder een EU/EER-vlag vaart;
  3. Invoering van een maximum van 50% van inkomsten uit nevenactiviteiten die onder de tonnageregeling kunnen worden belast.

Deze wijzigingen zullen per 1 januari 2020 ingaan. Wij verwachten dat met Prinsjesdag (17 september 2019) het wetsvoorstel gepubliceerd zal worden.

Aandachtspunten voor scheepvaartondernemingen

Als uw scheepvaartonderneming ook nevenactiviteiten onder de toepassing van de tonnageregeling brengt, vormt de invoering van het 50%-maximum een aandachtspunt. Het is aan te raden om de verhouding van uw scheepvaartactiviteiten en nevenactiviteiten te bezien om de impact van deze maatregel te berekenen. Aandachtspunten daarbij zullen zijn op welke wijze de inkomsten van beide activiteiten moeten worden bepaald en wanneer sprake is van een nevenactiviteit. De verkoopopbrengst van een bedrijfspand is bijvoorbeeld ook een nevenactiviteit.

Aandachtspunten voor scheepsmanagement

Voor scheepsmanagers is het van belang om na te gaan of op dit moment aan het vlagvereiste wordt voldaan. Het is mogelijk (afhankelijk van het wetsvoorstel) dat daarvoor ook het verleden relevant is. Daarnaast willen wij aanraden om met de scheepseigenaren in gesprek te gaan over de vraag of zij vlagwisselingen voorzien. Deze vlagwisselingen zullen namelijk impact hebben op de toepassing van de tonnageregeling. Hopelijk voorziet de wetgeving in een overgangsregeling voor de lopende termijnen voor de toepassing van de tonnageregeling.

Tot slot

Wij kunnen u helpen om een impactanalyse voor uw scheepvaartonderneming te maken van deze wijzigingen.

Mocht u hierover vragen hebben, neem dan vooral contact met mij op.

Auteur
C&B More

Martijn van der Kroon

Specialiteit(en): Bedrijfsopvolging, estate planning (schenken & erven), innovatiebox, werknemersparticipaties, (internationale) vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, ANBI, scheepvaart
Rotterdam
Bekijk profiel

Gerelateerde dossiers

13 juli 2023

Wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pillar 2) met betrekking tot scheepvaart

31 januari 2023

Motie betreffende offshore werkschepen

24 maart 2021

Besluit winst uit zeescheepvaart op diverse punten gewijzigd

26 november 2018

Hoge Raad: geen tonnageregeling voor winst scheepsmanager

Specialisten

Martijn van der Kroon
Arnaud Booij
jan wietsma
Jan Wietsma
drs. Pieter Visser RB
Ron Mulder
mr. Michiel van der Pol
Willem Veldhuizen RE RTAP
mr. Carola van Vilsteren
mr. Sjoerd Bosma
mr. André van der Velde
Alex Schrijver
Erik Marcus
Jos van Bavel
Jacqueline Nietveld
mr. Samad Laghmouchi LLM MBA
Nicole Goud
Marja van den Oetelaar
mr. Heleen Elbert
mr. drs. Wicher-Henk Krabbe
Sazas Regresspecialist
Jacques Raaijmakers
Jeroen Bijl
Paul Lenos LL.M
mr. Khadija Bozia
Sazas Adviseur Inkomen
drs. Volken Holtrop
Kirsten Kievit LL.M
Sazas Verzuimexperts
Mohamed Kaddour LL.M RB
mr. John Seerden
mr. Toon Hasselman
Frits Algie
mr. Reinder de Jong
Erik Jansen
mr. Priscilla de Haas
Léon de Jager
Geert Witlox
Ruben Scherpenisse
Michiel Opgenoort
mr. Ralf Ramakers
mr. Roel de Jong
mr. drs. John Bult
mr. Laura Welkers
Sazas WIA-experts
Martijn Bedaux
mr. Peter Bregman RB
Martijn Paping MSc
mr. Roelof Vos
mr. Nienke ten Donkelaar
mr. Xander Arends
Aimée van der Paardt
Olaf van Dijk
mr. Theo Hoogwout
Hans Eijkelenkamp
prof. mr. Jeroen Rheinfeld
Daan Durlacher
Amanda Vollemans

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen