• Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
Dossiers, onder "Zeescheepvaart"

13 juli 2023 | Zeescheepvaart

Wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pillar 2) met betrekking tot scheepvaart

 Achtergrond Het (Nederlandse) wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024,  kwam als reactie op de publicatie van het richtlijnvoorstel van de Europese Commissie (EC) inzake Pillar 2. Hierbij heeft de EC de modelregels van de OESO als handvat genomen. In het voorstel is zeescheepvaartinkomen, onder bepaalde voorwaarden, in artikel 6.12 van het wetsvoorstel uitgesloten van de heffing. Hierbij […]

31 januari 2023 | Zeescheepvaart

Motie betreffende offshore werkschepen

Fiscale regeling zeescheepvaart Om de werkgelegenheid en de Nederlandse concurrentiepositie in de scheepvaart te bevorderen, bestaan er verschillende Nederlandse fiscale regelingen om dit te bewerkstelligen. Dit is onder meer de ‘afdrachtvermindering zeevaart’ evenals de ‘tonnageregeling’. Afdrachtvermindering zeescheepvaart Mits wordt voldaan aan gestelde voorwaarden, kunnen werkgevers van zeevarenden een fiscale aftrek voor gemaakte loonkosten in aanmerking […]

24 maart 2021 | Zeescheepvaart

Besluit winst uit zeescheepvaart op diverse punten gewijzigd

Er is een update gepubliceerd van het besluit ‘samenwerkingsverbanden in zeescheepvaartondernemingen en forfaitaire winstvaststelling’. Naar aanleiding van een consultatietraject van diverse partijen, is het besluit op 19 februari 2021 op diverse plaatsen gewijzigd en verduidelijkt. In dit artikel bespreken wij deze laatste wijzigingen.

1 augustus 2019 | Zeescheepvaart

Verlenging elementen tonnageregeling door EU goedgekeurd tot 2029

De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor het toepassen van drie elementen in de Nederlandse tonnagebelastingregeling voor zeescheepvaart tot 31 december 2028. Deze elementen zijn in aanvulling op de tonnageregeling, zoals die binnen de Europese Unie onder de staatssteunregels is toegestaan. Deze maatregelen zijn in 2009 en 2010 voor 10 jaar goedgekeurd en nu dus opnieuw verlengd. Echter, er moeten wel enkele aanpassingen aan de wetgeving worden gedaan.

26 november 2018 | Vennootschapsbelasting, Zeescheepvaart

Hoge Raad: geen tonnageregeling voor winst scheepsmanager

De Hoge Raad heeft op 9 november 2018 geoordeeld dat een scheepsmanager geen recht heeft op toepassing van de tonnageregeling voor het technisch- en bemanningsbeheer. De Hoge Raad oordeelde in navolging van het Hof dat geen sprake is van kwalificerend scheepsmanagement, omdat niet al het technisch- en bemanningsbeheer onder eigen verantwoordelijkheid wordt uitgevoerd. De scheepsmanager kan geen vertrouwen ontlenen aan een eerder afgegeven beschikking tonnageregeling.

7 juni 2018 | Werknemersverzekeringen, Zeescheepvaart

De sociale verzekeringsplicht van zeevarenden binnen internationaal transport

De EU Verordening 883/2004 die vanaf 1 mei 2010 geldt, bevat aanwijsregels voor de sociale verzekeringsplicht van in een EU-lidstaat woonachtige, migrerende werknemers. Deze verordening bevat echter geen specifieke aanwijsregels meer voor zeevarenden. Het toepassingsbereik van deze verordening voor zeevarenden is echter een onderwerp van discussie. De Hoge Raad heeft hierover in een specifieke case in oktober 2017, over een Letse zeevarende, prejudiciële vragen gesteld aan het Europese Hof.

7 juni 2018 | Internationaal, Zeescheepvaart

De inkomstenbelastingplicht van internationaal actieve zeevarenden

De zeevarende reist normaal gesproken de hele wereld over. Dit heeft als consequentie dat meerdere staten (woonstaat zeevarende, vestigingsstaat werkgever, werkstaat) zich heffingsrechten wensen voor te behouden op het inkomen van de zeevarende. Welk land uiteindelijk mag heffen is afhankelijk van de inhoud van de gesloten belastingverdragen (en bijvoorbeeld de aanwezigheid van een buitengaatsbepaling hierin).

23 april 2018 | Fiscale eenheid, Vennootschapsbelasting, Zeescheepvaart

Scheepvaartondernemingen met tonnageregeling ondervinden fiscaal nadeel i.v.m. spoedmaatregelen fiscale eenheid

De fiscale eenheid wordt met terugwerkende kracht tot 25 oktober 2017 aangepast. Op basis van de huidige verwachtingen zullen scheepvaartondernemingen die de tonnageregeling toepassen mogelijk hard getroffen worden. Wij roepen op om uw situatie snel te inventariseren.

30 januari 2018 | Zeescheepvaart

Mismatch met willekeurige afschrijving kan leiden tot latere ingangsdatum fiscaal gunstige tonnageregime zeeschepen

Van 2009 t/m 2013 was het mogelijk om investeringen willekeurig af te schrijven. Ook voor investeringen in zeeschepen is van deze faciliteit gebruik gemaakt. Na een periode van 10 jaar moet het mogelijk zijn om het gunstige tonnageregime op deze schepen toe te passen. Wij voorzien echter dat door slechte timing tot 20 jaar moet worden gewacht. Gelukkig is daar een oplossing voor.

14 augustus 2017 | Zeescheepvaart

Wanneer start de toepassing van het tonnageregime bij winst uit zeescheepvaart?

Toepassing van het tonnageregime vanaf de dag dat het schip daadwerkelijk in de vaart is genomen is geen optie (ervan uitgaande dat de eerste dag van het boekjaar een andere dag is). Het tonnageregime kan alleen per begin van een boekjaar aanvangen. De Hoge Raad oordeelde onlangs dat een ingangsdatum gedurende het (boek)jaar niet mogelijk is.

  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Volgende

Specialisten

mr. Nienke ten Donkelaar
mr. Sjoerd Bosma
mr. drs. Wicher-Henk Krabbe
mr. Samad Laghmouchi LLM MBA
Hans Eijkelenkamp
mr. Thijs van Gastel
drs. Gerben Miedema
Nicole Goud
mr. Ralf Ramakers
Martijn Paping MSc
mr. Saskia Hemmes-van der Kruk
mr. Xander Arends
mr. Peter Bregman RB
Martijn van der Kroon
mr. Heleen Elbert
mr. Peter Alexander ter Beest MLPA
Erik Marcus
Barbara Rijskamp
mr. Khadija Bozia
mr. Reinder de Jong
mr. drs. John Bult
Michiel van der Pol
Michiel Opgenoort
Frits Algie
Mohamed Kaddour LL.M RB
mr. André van der Velde
drs. Volken Holtrop
Paul Lenos LL.M
Erik Jansen
Jacques Raaijmakers
mr. John Seerden
mr. Theo Hoogwout
mr. Priscilla de Haas
Jos van Bavel
mr. Roel de Jong
mr. Najat Idrissi
mr. Carola van Vilsteren
Willem Veldhuizen RE RTAP
prof. mr. Jeroen Rheinfeld
mr. Toon Hasselman
mr. Laura Welkers
drs. Pieter Visser RB
mr. Roelof Vos
mr. Rinze van Minnen LL.M
Kirsten Kievit LL.M
Jacqueline Nietveld
mr. Ilyas Kayhan
Olaf van Dijk
mr. Nienke Huizenga
dr. Aad Rozendal
mr. Remy Rozendaal RB REP

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen