Achtergrond Het (Nederlandse) wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024, kwam als reactie op de publicatie van het richtlijnvoorstel van de Europese Commissie (EC) inzake Pillar 2. Hierbij heeft de EC de modelregels van de OESO als handvat genomen. In het voorstel is zeescheepvaartinkomen, onder bepaalde voorwaarden, in artikel 6.12 van het wetsvoorstel uitgesloten van de heffing. Hierbij […]
Motie betreffende offshore werkschepen
Fiscale regeling zeescheepvaart Om de werkgelegenheid en de Nederlandse concurrentiepositie in de scheepvaart te bevorderen, bestaan er verschillende Nederlandse fiscale regelingen om dit te bewerkstelligen. Dit is onder meer de ‘afdrachtvermindering zeevaart’ evenals de ‘tonnageregeling’. Afdrachtvermindering zeescheepvaart Mits wordt voldaan aan gestelde voorwaarden, kunnen werkgevers van zeevarenden een fiscale aftrek voor gemaakte loonkosten in aanmerking […]
Besluit winst uit zeescheepvaart op diverse punten gewijzigd
Er is een update gepubliceerd van het besluit ‘samenwerkingsverbanden in zeescheepvaartondernemingen en forfaitaire winstvaststelling’. Naar aanleiding van een consultatietraject van diverse partijen, is het besluit op 19 februari 2021 op diverse plaatsen gewijzigd en verduidelijkt. In dit artikel bespreken wij deze laatste wijzigingen.
Verlenging elementen tonnageregeling door EU goedgekeurd tot 2029
De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor het toepassen van drie elementen in de Nederlandse tonnagebelastingregeling voor zeescheepvaart tot 31 december 2028. Deze elementen zijn in aanvulling op de tonnageregeling, zoals die binnen de Europese Unie onder de staatssteunregels is toegestaan. Deze maatregelen zijn in 2009 en 2010 voor 10 jaar goedgekeurd en nu dus opnieuw verlengd. Echter, er moeten wel enkele aanpassingen aan de wetgeving worden gedaan.
Hoge Raad: geen tonnageregeling voor winst scheepsmanager
De Hoge Raad heeft op 9 november 2018 geoordeeld dat een scheepsmanager geen recht heeft op toepassing van de tonnageregeling voor het technisch- en bemanningsbeheer. De Hoge Raad oordeelde in navolging van het Hof dat geen sprake is van kwalificerend scheepsmanagement, omdat niet al het technisch- en bemanningsbeheer onder eigen verantwoordelijkheid wordt uitgevoerd. De scheepsmanager kan geen vertrouwen ontlenen aan een eerder afgegeven beschikking tonnageregeling.
De sociale verzekeringsplicht van zeevarenden binnen internationaal transport
De EU Verordening 883/2004 die vanaf 1 mei 2010 geldt, bevat aanwijsregels voor de sociale verzekeringsplicht van in een EU-lidstaat woonachtige, migrerende werknemers. Deze verordening bevat echter geen specifieke aanwijsregels meer voor zeevarenden. Het toepassingsbereik van deze verordening voor zeevarenden is echter een onderwerp van discussie. De Hoge Raad heeft hierover in een specifieke case in oktober 2017, over een Letse zeevarende, prejudiciële vragen gesteld aan het Europese Hof.
De inkomstenbelastingplicht van internationaal actieve zeevarenden
De zeevarende reist normaal gesproken de hele wereld over. Dit heeft als consequentie dat meerdere staten (woonstaat zeevarende, vestigingsstaat werkgever, werkstaat) zich heffingsrechten wensen voor te behouden op het inkomen van de zeevarende. Welk land uiteindelijk mag heffen is afhankelijk van de inhoud van de gesloten belastingverdragen (en bijvoorbeeld de aanwezigheid van een buitengaatsbepaling hierin).
Scheepvaartondernemingen met tonnageregeling ondervinden fiscaal nadeel i.v.m. spoedmaatregelen fiscale eenheid
De fiscale eenheid wordt met terugwerkende kracht tot 25 oktober 2017 aangepast. Op basis van de huidige verwachtingen zullen scheepvaartondernemingen die de tonnageregeling toepassen mogelijk hard getroffen worden. Wij roepen op om uw situatie snel te inventariseren.
Mismatch met willekeurige afschrijving kan leiden tot latere ingangsdatum fiscaal gunstige tonnageregime zeeschepen
Van 2009 t/m 2013 was het mogelijk om investeringen willekeurig af te schrijven. Ook voor investeringen in zeeschepen is van deze faciliteit gebruik gemaakt. Na een periode van 10 jaar moet het mogelijk zijn om het gunstige tonnageregime op deze schepen toe te passen. Wij voorzien echter dat door slechte timing tot 20 jaar moet worden gewacht. Gelukkig is daar een oplossing voor.
Wanneer start de toepassing van het tonnageregime bij winst uit zeescheepvaart?
Toepassing van het tonnageregime vanaf de dag dat het schip daadwerkelijk in de vaart is genomen is geen optie (ervan uitgaande dat de eerste dag van het boekjaar een andere dag is). Het tonnageregime kan alleen per begin van een boekjaar aanvangen. De Hoge Raad oordeelde onlangs dat een ingangsdatum gedurende het (boek)jaar niet mogelijk is.