• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Dossiers » De fiscus maakt scherpe keuzes bij invorderingsmaatregelen Corona belastingschulden

De fiscus maakt scherpe keuzes bij invorderingsmaatregelen Corona belastingschulden

Corona

Op 7 februari 2024 heeft de Staatssecretaris Van Rij in een Kamerbrief met een beschrijving van de huidige stand van zaken omtrent de coronabelastingschulden en de coronabetalingsregeling weergegeven. In deze brief geeft hij aan dat de afwikkeling van de coronabelastingschulden een omvangrijke uitvoeringslast met zich meedraagt, maar dat alle ondernemers, die niet aan hun (corona)betalingsverplichtingen voldoen met invorderingsmaatregelen zullen worden geconfronteerd.

9 februari 2024 door mr. Michiel van der Pol
Start consult aanvraag

Uit de brief komt naar voren dat er nog 178.000 ondernemers zijn met een betalingsregeling voor coronaschulden en dat de totale uitstaande schuld 11,5 miljard bedraagt. Echter 123.000 van de 178.000 ondernemers hebben geen betalingsachterstanden op de maandelijkse termijn bedragen.

Daarnaast is voor een bedrag van 2,2 miljard aan coronaschuld de betalingsregeling bij  ondernemers ingetrokken, omdat er niet (langer) aan de desbetreffende voorwaarden is voldaan. Door deze intrekking van de betalingregeling kwalificeert deze belastingschuld weer als een reguliere belastingschuld met toepassing van het reguliere invorderingsproces.

Daarnaast zijn er ongeveer 15.000  ondernemers die op hun lopende coronabetalingsregeling nog geen euro aan de belasingdienst hebben betaald. Door deze handelswijze en als er geen actie wordt ondernomen, kan ook deze betalingsregeling worden ingetrokken. Als de betalingsregeling daadwerkelijk wordt ingetrokken, moet de belastingschuld binnen14 dagen in zijn geheel zijn voldaan.

Uitstel coronabelastingschulden op basis van bijzonder uitstel

Even ter herinnering er kon destijds voor de coronaschulden op basis van bijzonder uitstel een betalingsregeling worden getroffen voor een periode van  60 maanden (5 jaar) of basis van de latere versoepeling voor een periode van 84 maanden (7 jaar) gedurende de periode van 1 oktober 2022 tot 2027 respectievelijk 2029.  

Per maand wordt er dan een vast bedrag op de openstaande coronaschuld aan de belastingdienst betaald. De verdere versoepelingen in deze betalingsregeling op basis van

 bijzonder uitstel bestaan uit het aanvragen van een betaalpauze van maximaal 6 maanden of een betaling per kwartaal in plaats van de maandelijkse betaling.

Afwikkeling levert veel werk op voor de Belastingdienst

In de brief wordt verder aangegeven dat de organisatiekosten aanzienlijk zijn bij de afwikkeling van de coronaschulden. Het betreft het invorderingsproces inzake aanmaning tot dwanginvordering en deurwaarderij, afhandelen van bezwaar- en beroepsprocedures en de afwikkeling van saneringsverzoeken en faillissementen.

Echter het gehele invorderingsproces staat al geruime tijd onder druk door de werkdruk die groter is dan beschikbare capaciteit in manuren.

Niet alleen-zijn ondernemers in de problemen gekomen door de coronacrisis maar ook door economische omstandigheden als de oorlog in de Oekraïne en de energiecrises met bijbehorende invorderingsmaatregelen en betalingsregelingen voor de hieruit voortkomende belastingschulden.

Het personeelstekort vanwege de krappe arbeidsmarkt en de noodzakelijke opleiding van mensen dwingt de belastingdienst tot onvermijdelijke prioritering in de uitvoerings-werkzaamheden. Zo behoren verzoeken en versoepelingen van de coronabetalingsregeling tot de werkzaamheden met de grootste prioriteit.

Invorderingsmaatregelen

De Staatsecretaris geeft verder aan dat invorderingsmaatregelen plaatsvinden op basis van prioriteitsstelling en het verloop van deze maatregelen worden gemonitord. In dit kader is het voor de geloofwaardigheid  en de gewenste doortastendheid van de belastingdienst van belang tezamen  met de compliance van burgers en bedrijven belangrijk dat de Belastingdienst de intrekking van de betalingsregelingen personeelsmatig ook echt kan effectueren. Er wordt aangegeven dat uiteindelijk invorderingsmaatregelen zullen  worden ingezet voor alle ondernemers die hun corona betalingsverplichtingen niet nakomen. De wens is de vader van de gedachte zullen we maar zeggen.

Sanering en kwijtschelding van belastingschulden

Door de Staatssecretaris is eerder aangegeven dat hij van mening is dat in uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden kwijtschelding van onhoudbare belastingschulden mogelijk moet zijn.  Sanering van belastingschulden kan in uiterste  nood een oplossing zijn voor de in de kern gezonde bedrijven om een mogelijk faillissement te voorkomen. Een saneringsakkoord  (ofwel een informeel crediteurenakkoord)  komt onder het huidige beleid onder voorwaarden tot stand.

Zo moet het bedrijf levensvatbaar zijn en ook de andere (concurrente) schuldeisers moeten bereid zijn een offer te brengen door deen deel van hun vordering op het bedrijf kwijt te schelden. Bovendien wil de Belastingdienst het dubbele van het percentage dat de concurrente crediteuren  ontvangen.

In dit kader wordt opgemerkt dat in een eerdere brief van 31 augustus 2023 is aangegeven dat de belastingdienst  bij een saneringsakkoord nog tot 1 april 2024 (in plaats van 1 oktober 2023) genoegen neemt met hetzelfde uitkeringspercentage dat aan concurrente schuldeisers toekomt. Hierdoor wordt het makkelijker voor concurrente schuldeisers ommee te werken aan een saneringsakkoord.

Het is van belang dat saneringsverzoeken van ondernemers, die een sanering wensen door te voeren, vòòr 1 april 2024 bij de belastingdienst worden ingediend. De Staatssecretaris benadrukt in zijn brief van 7 februari 2024 dat de belastingdienst een welwillende houding aanneemt bij de beoordeling van de saneringsverzoeken

Tot slot

Het uitstel van coronabelastingschulden is een hot item. Om financiële lucht te krijgen moet er actie worden ondernomen en kan er voor de ondernemer het uitstel worden opgerekt van 60 naar 84 maanden. Ook kan er een betaalpauze worden ingelast of termijn betaling van en maandbetaling in een kwartaalbetaling worden omgezet.

Als een saneringsakkoord een goede methode voor een ondernemer is om financiële lucht te krijgen dan dient dan voor 1 april 2024 een saneringsverzoek in bij de belastingdienst te zijn ingediend.

Als de coronabetalingsregeling overhoopt door de belastingdienst wordt ingetrokken zijn er zeker nog mogelijkheden om een  betalingsregeling met de belastindienst af te stemmen.

Mocht u cliënten hebben die ondersteuning  nodig hebben bij de  het ondernemen van actie om financiële lucht te krijgen bij de betaling van de termijnbedragen van de coronabelastingschulden of ondersteuning willen bij de opstelling van een saneringsakkoord of andere invorderingsproblemen bij de belastingdienst hebben, neem dan contact met mij op om te sparren over mogelijke oplossingen.

Auteur
Tax4You BV

mr. Michiel van der Pol

Specialiteit(en): Invordering, conflictbemiddeling, DGA-problematiek
De Bilt
Bekijk profiel

Gerelateerde dossiers

17 september 2024

Wat te doen als het bijzonder Corona uitstel onverhoopt wordt ingetrokken?

10 mei 2022

LET OP : Tijdelijke wijziging van het uitstelbeleid voor ondernemers met betalingsproblemen!

10 december 2021

De technische afschrijving en de invloed van Corona bij de bepaling van de gecorrigeerde vervangingswaarde

25 oktober 2021

Hebben ondernemers genoeg ruimte om de corona-belastingschulden te kunnen betalen?

Specialisten

Arnaud Booij
Martijn Bedaux
Daan Durlacher
mr. Sjoerd Bosma
mr. Nienke ten Donkelaar
mr. André van der Velde
mr. Reinder de Jong
jan wietsma
Jan Wietsma
Ron Mulder
mr. Peter Bregman RB
Jos van Bavel
Aimée van der Paardt
Jacques Raaijmakers
mr. Michiel van der Pol
Alex Schrijver
Geert Witlox
Martijn Paping MSc
Olaf van Dijk
Marja van den Oetelaar
Ruben Scherpenisse
Léon de Jager
prof. mr. Jeroen Rheinfeld
Martijn van der Kroon
Paul Lenos LL.M
drs. Pieter Visser RB
Nicole Goud
Jeroen Bijl
Sazas Verzuimexperts
mr. Ralf Ramakers
mr. Carola van Vilsteren
Amanda Vollemans
mr. Laura Welkers
Willem Veldhuizen RE RTAP
mr. Khadija Bozia
Sazas Adviseur Inkomen
mr. Heleen Elbert
Mohamed Kaddour LL.M RB
mr. Samad Laghmouchi LLM MBA
Kirsten Kievit LL.M
Erik Marcus
Jacqueline Nietveld
mr. Priscilla de Haas
Erik Jansen
mr. Xander Arends
mr. John Seerden
Sazas WIA-experts
Hans Eijkelenkamp
Sazas Regresspecialist
mr. Roelof Vos
mr. Toon Hasselman
Michiel Opgenoort
Frits Algie
mr. Theo Hoogwout
mr. Roel de Jong
drs. Volken Holtrop
mr. drs. John Bult
mr. drs. Wicher-Henk Krabbe

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen