• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Dossiers » UBO-register online! Uw privacy in het geding?

UBO-register online! Uw privacy in het geding?

UBO-register

Sinds 27 september 2020 is het UBO-register in Nederland een feit. Vanaf die datum geldt een UBO-registratieplicht voor nieuw opgerichte entiteiten en is de 18 maanden overgangsregeling gaan lopen voor bestaande entiteiten. Wat is het UBO-register ook alweer en wat zijn de gevolgen? Hoe verloopt de overgangsperiode en het belangrijkste: hoe kunt u de impact op uw privacy minimaliseren?

3 december 2020 door Martijn van der Kroon
Start consult aanvraag

Wat of wie is een UBO?

De UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner, ofwel de uiteindelijk belanghebbende van een organisatie. De UBO is de natuurlijke persoon die voor meer dan 25% eigenaar is of voor meer dan 25% zeggenschapsrechten heeft over de betreffende entiteit. Indien geen enkele persoon een dergelijk belang in de entiteit heeft, dan zal er sprake zijn van een zogenaamde pseudo-UBO. In dat geval moet de rechtspersoon één of meer personen uit het ‘hoger leidinggevend personeel’ als pseudo-UBO aanmerken. Bij personenvennootschappen gaat het dan meestal om de vennoten van de entiteit.

Wie registreert zich in het UBO-register?

Alle in Nederland in het handelsregister ingeschreven ondernemingen en rechtspersonen dienen hun UBO’s te registreren. De registratieplicht is derhalve van toepassing op onder andere BV’s, NV’s, stichtingen, verenigingen, maatschappen, commanditaire vennootschappen, etc. Uitzonderingen zijn de eenmanszaken en bijvoorbeeld een beursgenoteerd bedrijf.

Hoe vindt de registratie plaats?

Sinds 27 september 2020 is het mogelijk om je als UBO te registeren in het handelsregister. UBO’s hebben vanaf 27 september 2020 achttien maanden de tijd om zich te registeren, hetgeen betekent dat uiterlijk op 27 maart 2022 alle UBO’s zich geregistreerd moeten hebben. Zodra er sprake is van een nieuw op te richten rechtspersoon of personenvennootschap is de registratie van een UBO meteen verplicht. Indien bij de oprichting een notaris aanwezig is dan zal de registratie veelal direct plaatsvinden. Indien er echter geen notaris bij de oprichting betrokken is, denkt u hierbij aan een personenvennootschap, dan dient u zichzelf als UBO in te schrijven. Uiteraard kunnen wij u hiermee van dienst zijn.

Gevolgen niet tijdig melden!

Het is wettelijk verplicht om de UBO kenbaar te maken in het UBO-register. De statutair bestuurder van een rechtspersoon is verplicht de registratie van een UBO te verzorgen. De UBO zelf dient hierbij mee te werken. Indien een juridische entiteit de UBO niet op tijd inschrijft kunnen er sancties ontstaan. Op het niet of niet tijdig registreren van een UBO staan de navolgende sanctie: een geldboete tot maximaal € 21.750, een hechtenis voor de duur van maximaal zes maanden of een taakstraf.

Wie kan het register bekijken?

Een deel van de gegevens is openbaar voor iedereen; dit is wettelijk zo geregeld. Het gaat daarbij om gegevens als de voor- en achternaam, geboortejaar en -maand, nationaliteit, woonland en de aard en omvang van het belang van de UBO. Deze gegevens kunnen vanaf heden worden ingezien bij de Kamer van Koophandel.

Tevens is er een niet openbaar gedeelte van het register. Dit gedeelte van het register kan alleen worden ingezien door bevoegde autoriteiten, denkt u hierbij aan het Openbaar Ministerie. Het niet-openbare gedeelte van het register bevat onder andere het burgerservicenummer (BSN), het fiscaal identificatienummer (RSIN) en afschriften waaruit de UBO blijkt (bijvoorbeeld een oprichtingsakte of een aandeelhoudersregister).

Uw privacy gewaarborgd?

Het UBO-register kan naar onze mening een forse inbreuk op uw privacy zijn. Wij kunnen ons voorstellen dat u wilt voorkomen dat met deze informatie ook de omvang van uw totale vermogen is te achterhalen. Wij kunnen u assisteren om uw privacy zoveel als mogelijk te waarborgen. Neemt u vooral contact met mij op om deze mogelijkheden te bespreken.

Wat kan C&B More voor u betekenen?

Aangezien het UBO-register vanaf 27 september 2020 een feit is, dienen nieuwe ondernemingen hun UBO meteen te registreren. Voor de bestaande ondernemingen geldt de overgangsperiode. Wij kunnen voor uw onderneming nagaan of het verplicht is om de bijbehorende UBO (‘s) te registreren in het UBO-register. Tevens kunnen wij u bij de UBO-registratie assisteren. Voorkom eventuele sancties en zorgt u ervoor dat u op tijd de juiste informatie met de Kamer van Koophandel deelt.

Voor meer informatie of vragen, kunt u uiteraard contact met mij opnemen.

Auteur
C&B More

Martijn van der Kroon

Specialiteit(en): Bedrijfsopvolging, estate planning (schenken & erven), innovatiebox, werknemersparticipaties, (internationale) vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, ANBI, scheepvaart
Rotterdam
Bekijk profiel

Gerelateerde dossiers

26 augustus 2024

UBO-register wordt weer toegankelijk voor bepaalde partijen

14 november 2022

UBO-register voor trusts van start

27 november 2020

De verplichting tot voeren van intern uitkeringenregister voor stichtingen

13 november 2020

UBO-registratie, eindelijk is het (helaas) zo ver

Specialisten

drs. Volken Holtrop
mr. Sjoerd Bosma
mr. Xander Arends
Erik Jansen
Michiel Opgenoort
mr. Roelof Vos
Ruben Scherpenisse
mr. Theo Hoogwout
Hans Eijkelenkamp
mr. John Seerden
mr. Priscilla de Haas
Sazas Verzuimexperts
Nicole Goud
mr. Khadija Bozia
mr. Heleen Elbert
Jacques Raaijmakers
Sazas Regresspecialist
Erik Marcus
Amanda Vollemans
Alex Schrijver
prof. mr. Jeroen Rheinfeld
Jos van Bavel
mr. Samad Laghmouchi LLM MBA
mr. Reinder de Jong
mr. Nienke ten Donkelaar
Marja van den Oetelaar
mr. drs. John Bult
Martijn Bedaux
Geert Witlox
Ron Mulder
Sazas WIA-experts
mr. André van der Velde
Martijn van der Kroon
mr. Michiel van der Pol
Daan Durlacher
Jeroen Bijl
mr. Laura Welkers
mr. Peter Bregman RB
Jacqueline Nietveld
mr. Ralf Ramakers
Léon de Jager
mr. Toon Hasselman
Paul Lenos LL.M
jan wietsma
Jan Wietsma
Aimée van der Paardt
drs. Pieter Visser RB
Frits Algie
Willem Veldhuizen RE RTAP
Martijn Paping MSc
Olaf van Dijk
Arnaud Booij
mr. Carola van Vilsteren
mr. drs. Wicher-Henk Krabbe
mr. Roel de Jong
Kirsten Kievit LL.M
Mohamed Kaddour LL.M RB
Sazas Adviseur Inkomen

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen