• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Dossiers » Aanpassing BPM-regels in Belastingplan

Aanpassing BPM-regels in Belastingplan

Actuele wetsvoorstellen / Belastingplan 2021, Autobelastingen

Is er nog wat leuks te melden over autobelastingen? Nou ja, dat hangt er eigenlijk vanaf wie of wat u bent. Werkt u in de autobranche? Dan staat er wel degelijk wat revolutionairs in het Belastingplan: het heffingsmoment van de BPM wordt namelijk vervroegd van de datum van registratie van de auto naar het moment van inschrijving van de auto bij het RDW.

9 oktober 2020 door mr. Heleen Elbert
Start consult aanvraag

Voor de leken onder ons: bij registratie schrijf je de auto in bij de RDW, maar hoef je pas te betalen zodra de auto op naam wordt gesteld. Dat kan op dezelfde dag zijn, maar er kan ook een poos tussen zitten. Zit er een tijd tussen, dan kan de auto in waarde zijn gedaald (lees: bent u minder BPM verschuldigd) of kan het BPM-tarief gewijzigd zijn (lees: bent u mogelijk minder BPM verschuldigd). Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, dan wordt er maar met een datum rekening gehouden: de datum van inschrijving bij de RDW. Dat moment bepaalt dus de waarde en het toepasselijke tarief. Uiteraard komt er ook een overgangsregeling bij voor auto’s die op ingangsdatum al ingeschreven zijn, maar nog niet op naam zijn gesteld. Voor de liefhebbers: pak de Memorie van Toelichting op het Belastingplan erbij en zoek dan op de term ‘bpm’. Genoeg leesvoer zou ik zeggen.

Camper

Werkt u niet in de autobranche, dan is dit ook wel interessant hoor: het BPM-bedrag wordt namelijk gewoon aan u doorberekend. De BPM-tarieven worden overigens ook weer eens een keer aangepast. Ze zijn al aangepast op 1 juli jl., maar per 1 januari aanstaande is het ook weer feest. Een en dezelfde auto kan dus flink duurder of goedkoper worden. Oriënteer u dus goed. Bij aanschaf van een camper kan er bijvoorbeeld zomaar tienduizend euro verschil in zitten.

Dieseltoeslag

Rijdt u liever door in uw oude diesel? Hou dan even de dieseltoeslag op de motorrijtuigenbelasting in de gaten: die gaat omhoog en de uitstootgrens voor de toepassing van die dieseltoeslag gaat omlaag. U bent gewaarschuwd… Qua bijtelling heb ik tot slot niet zo heel veel bijzonders kunnen ontdekken in de huidige plannen. Zo te lezen blijft de korting op de bijtelling per 2021 op 10% over 40.000 euro staan. Dit was nog niet helemaal zeker. Voor een nulemissie-auto uit 2021 betaalt u dan per saldo een bijtelling van 12% over die 40.000 euro, daarboven betaalt u het volle pond van 22%. Betreft het een waterstofauto, dan mag u de korting op de hele cataloguswaarde toepassen. Nieuw is dat die onbeperkte korting per volgend jaar ook geldt voor op zonne-energie aangedreven auto’s. En nee, dan bedoel ik niet de Tesla die u oplaadt met de energie die afkomstig is van de zonnepanelen van uw dak. Ik bedoel dan die auto’s die zonnepanelen op hun eigen dak hebben. U weet wel, die van die solar-rally’s.

Bron: Taxence

Auteur
Elbert Fiscaal

mr. Heleen Elbert

Specialiteit(en): Auto & Fiscus
Holten
Bekijk profiel

Gerelateerde dossiers

11 november 2021

Claim de milieu-investeringsaftrek bij aanschaf (elektrische) auto!

11 november 2021

Auto, Prinsjesdag & de belastingplannen voor 2022

11 november 2021

Weinig privacy bij de motorrijtuigenbelasting

11 november 2021

Autodelen, hoe werkt dat en hoe pakt dat fiscaal uit?

Specialisten

jan wietsma
Jan Wietsma
Hans Eijkelenkamp
mr. Reinder de Jong
Sazas WIA-experts
mr. Xander Arends
mr. Khadija Bozia
Sazas Verzuimexperts
Sazas Adviseur Inkomen
Jeroen Bijl
mr. drs. John Bult
Jacqueline Nietveld
Arnaud Booij
prof. mr. Jeroen Rheinfeld
mr. Theo Hoogwout
Jos van Bavel
mr. Peter Bregman RB
mr. Nienke ten Donkelaar
mr. John Seerden
mr. Roel de Jong
Mohamed Kaddour LL.M RB
mr. Carola van Vilsteren
Kirsten Kievit LL.M
Marja van den Oetelaar
Frits Algie
Alex Schrijver
Aimée van der Paardt
mr. Toon Hasselman
Paul Lenos LL.M
mr. Ralf Ramakers
Michiel Opgenoort
mr. André van der Velde
Erik Jansen
mr. Roelof Vos
Amanda Vollemans
mr. drs. Wicher-Henk Krabbe
Léon de Jager
Ron Mulder
mr. Sjoerd Bosma
drs. Volken Holtrop
Martijn van der Kroon
Nicole Goud
mr. Laura Welkers
Martijn Bedaux
mr. Samad Laghmouchi LLM MBA
Jacques Raaijmakers
Daan Durlacher
mr. Priscilla de Haas
Olaf van Dijk
mr. Michiel van der Pol
Martijn Paping MSc
Sazas Regresspecialist
Ruben Scherpenisse
mr. Heleen Elbert
Erik Marcus
drs. Pieter Visser RB
Geert Witlox
Willem Veldhuizen RE RTAP

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen