• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Dossiers » In welke BV koop je als DGA nu je bedrijfspand? Of doe je dat in privé?

In welke BV koop je als DGA nu je bedrijfspand? Of doe je dat in privé?

DGA-problematiek, Inbreng in BV, Onroerende zaken

Als er sprake is van een holdingstructuur, heb je als DGA de keuze om je bedrijfspand in privé aan te schaffen, op naam van de holding te zetten of daarvoor een aparte onroerend goed-BV op te richten.
Bij het maken van de keuze spelen fiscale motieven een grote rol. Niet alleen de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting spelen hierin een rol, maar denk ook aan de overdrachtsbelasting en de schenk- en erfbelasting bij latere bedrijfsopvolging. Een goede fiscale begeleiding is dan ook essentieel.

21 juli 2017 door Amanda Vollemans
Start consult aanvraag

Aanschaf bedrijfspand in privé minst aantrekkelijk

Eigenlijk is deze keuze uit fiscaal oogpunt meestal het minst aantrekkelijk. Waarom is dat zo?

Reden 1: huurinkomsten belast in box 1 tegen hoger belastingtarief

Door het bedrijfspand in privé te kopen krijg je te maken met de zogenaamde terbeschikkingstellingsregeling. Je bent dan als het ware verplicht huur te berekenen aan je BV. De huurinkomsten zijn progressief belast tot maximaal 52%, terwijl de huurlasten aftrekbaar zijn in de BV voor slechts 20%. Weliswaar is het toegestaan het bedrijfspand af te schrijven tot op 50% van de WOZ-waarde, maar bij verkoop is het verschil tussen de verkoopprijs en de boekwaarde belast tegen 52% (waar dan nog wel de terbeschikkingstellingsvrijstelling van 12% vanaf gaat).

Reden 2: zonder verkoop toch afrekenen in box 1

Bij staking van de onderneming, bijvoorbeeld bij faillissement, heb je ook te maken met deze afrekening. Er wordt dan gedaan ‘alsof’ je het bedrijfspand hebt verkocht. Er is namelijk op dat moment niet langer sprake van terbeschikkingstelling, waardoor het bedrijfspand van box 1 in box 3 terecht komt.

Reden 3: bij niet langer terbeschikkingstelling, verplicht box 3

Gesteld dat het bedrijfspand niet langer ter beschikking wordt gesteld aan de eigen vennootschap, “verhuist” het bedrijfspand automatisch naar box 3. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook wanneer de werkmaatschappij is verkocht aan een bedrijfsopvolger. Naast de afrekening in box 1, vindt er dan verplichte overgang plaats naar box 3. Nu zijn de huurinkomsten onbelast in box 3, maar de waarde van het onroerend goed per 1 januari wordt jaarlijks betrokken in de belastingheffing. Dit is vooral vervelend wanneer het bedrijfspand leeg komt te staan: geen inkomsten, wel belastingheffing. Daarnaast is de belastingheffing in box 3 progressief geworden. Alsnog onderbrengen van het bedrijfspand in de BV is mogelijk, maar kost 6% overdrachtsbelasting.

Aanschaf bedrijfspand in een aparte onroerend goed-BV

Veel DGA’s en ondernemers maken de keuze een bedrijfspand onder te brengen in een aparte onroerend goed-BV. Welke voordelen brengt dit met zich mee?

Voordeel 1: flexibiliteit en overzicht

Voor de meeste flexibiliteit verdient het de voorkeur dat de holding de onroerend goed-BV opricht en dat de onroerend goed-BV de aandelen houdt in de werkmaatschappij. Dit wordt het ‘slangmodel’ genoemd. Een ander model betreft het ‘harkmodel’.

Als er sprake is van meerdere objecten in onroerend goed, bijvoorbeeld bij een winkelketen, werkt het overzichtelijk om vanuit één BV het onroerend goed te beheren. Onderhoud, verhuur, e.d. gebeurt vanuit dezelfde vennootschap.

Voordeel 2: onroerend goed afgeschermd van exploitatie

Door het onroerend goed onder te brengen in een aparte vennootschap, zal bij een faillissement van de werkmaatschappij het onroerend goed behouden kunnen blijven en wellicht een andere bestemming krijgen.

Voordeel 3: alternatieve pensioenvoorziening

De onroerend goed-BV wordt weleens als alternatief gezien voor het pensioen. Immers, na verkoop van het bedrijf, kunnen de huurinkomsten behouden blijven. De winst die hierop wordt gemaakt, kan eventueel als dividend worden uitgekeerd. Ook als er een pensioenvoorziening in eigen beheer is opgebouwd, vormen de huurinkomsten een goede basis om het pensioen te kunnen uitkeren.

Is het noodzakelijk om altijd een aparte onroerend goed-BV op te richten?

Een nadeel van een aparte onroerend goed-BV kan zijn de extra administratieve lasten die dit met zich meebrengt. Afhankelijk van de wensen, de toekomstvisie, de mogelijkheden voor uitbreiding van de onderneming in het buitenland, de financiering van het bedrijfspand, e.d., zal bekeken moeten worden wat de beste oplossing is in het betreffende geval.

Staat jouw klant of werkgever voor de volgende keuze?

  • Aanschaf bedrijfspand
  • Verkoop onderneming
  • Bedrijfsopvolging
  • Herbeoordeling bedrijfsstructuur
  • Pensionering

Weet dat de fiscale invloed ingrijpend kan zijn. Daarom is het van belang om een fiscaal specialist in te schakelen om een goede keuze te kunnen maken.

Auteur
A Taxes

Amanda Vollemans

Specialiteit(en): inkomstenbelasting, omzetbelasting, ZZP, financiële planning, financiële administratie. 
Bekijk profiel

Gerelateerde dossiers

13 februari 2025

De DGA en afrekening bij overlijden over waarde BV in 2025

8 januari 2024

Komt er een einde van de Villataks?

5 september 2023

Modelovereenkomsten vrije vervanging vervallen per 1 januari 2024

15 augustus 2023

Hoe voorkom je een excessieve lening

Specialisten

Marja van den Oetelaar
mr. Laura Welkers
mr. Samad Laghmouchi LLM MBA
Ruben Scherpenisse
jan wietsma
Jan Wietsma
Ron Mulder
mr. Priscilla de Haas
mr. Khadija Bozia
Jacqueline Nietveld
Jacques Raaijmakers
Sazas Regresspecialist
drs. Pieter Visser RB
Sazas WIA-experts
Nicole Goud
mr. Michiel van der Pol
Sazas Adviseur Inkomen
mr. Roel de Jong
Martijn Bedaux
Alex Schrijver
drs. Volken Holtrop
Sazas Verzuimexperts
mr. Carola van Vilsteren
mr. Xander Arends
prof. mr. Jeroen Rheinfeld
Paul Lenos LL.M
Hans Eijkelenkamp
mr. Peter Bregman RB
mr. Roelof Vos
mr. Sjoerd Bosma
mr. John Seerden
Martijn van der Kroon
Daan Durlacher
Aimée van der Paardt
Geert Witlox
Olaf van Dijk
Willem Veldhuizen RE RTAP
mr. drs. John Bult
mr. Toon Hasselman
Jeroen Bijl
mr. drs. Wicher-Henk Krabbe
Michiel Opgenoort
Frits Algie
Erik Marcus
Erik Jansen
Martijn Paping MSc
Arnaud Booij
mr. Nienke ten Donkelaar
mr. Theo Hoogwout
Léon de Jager
Jos van Bavel
mr. Heleen Elbert
Mohamed Kaddour LL.M RB
mr. Reinder de Jong
Amanda Vollemans
Kirsten Kievit LL.M
mr. Ralf Ramakers
mr. André van der Velde

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen