• Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Fiscaal Vanmorgen

  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
Aanmelden fiscale nieuwsbriefGratis deelnemen met het STAP-budgett
  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
Home » Dossiers » Is het agrarisch bedrijf klaar voor opkoop of onteigening?

Is het agrarisch bedrijf klaar voor opkoop of onteigening?

Agrarisch
Goed fiscaal ondernemerschap vergt soms vroegtijdige aanpassing bedrijfsstructuur

September 2021 werd bekend dat de overheid broedt op vergaande plannen voor de onteigening van agrarische ondernemers. Doel is het sneller verlagen van de stikstofuitstoot. Veehouders – niet alleen melkveehouders – die met hun bedrijf in de buurt van een natuurgebied zitten, kunnen te maken krijgen met een gedwongen verkoop van hun bedrijf. Dit scenario is denkbaar wanneer de opkoop van productierechten niet tot niet genoeg vermindering van de stikstofuitstoot leidt. Bij elke regeling die wordt aangekondigd kan de vraag worden gesteld of de agrariërs klaar zijn om aan de regeling deel te nemen. Wellicht is het verstandig om de rechtsvorm van het bedrijf als voorbereiding daarop aan te passen. Vanzelfsprekend is de laagste belastingheffing daarbij het doel.

10 december 2021 door Erik Marcus
Start consult aanvraag

Sanering varkensbedrijf

De saneringsregeling varkenshouderij ( met circa 280 deelnemers) ligt nog maar koud achter ons of de sector krijgt weer te maken met een regeling die het einde van de bedrijfsuitoefening kan betekenen. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft september 2021 een plan gepresenteerd dat in eerste instantie uitgaat van een vrijwillige deelname in de vorm van opkoop van productierechten maar dat kan overgaan naar een onvrijwillige deelname in de vorm van een onteigening van het bedrijf wanneer de regeling op basis van vrijwilligheid te weinig oplevert. De gedwongen deelname geldt dan met name voor bedrijven die in of zeer dichtbij een natuurgebied liggen.

Onduidelijk is momenteel nog wanneer de gepresenteerde plannen tot concrete actieplannen leiden. Inperking van de veestapel ligt gevoelig en het kost heel veel geld. Dus het ligt niet voor de hand dat het huidige demissionaire kabinet de regeling gaat invoeren en er liggen dus waarschijnlijk ook nog geen plannen daarvoor klaar.

Onteigening en de fiscus

De agrarische bedrijfsuitoefening zit gevangen in een netwerk van fiscale regelingen. Net als de gewone bedrijfsuitoefening heeft de sanering, de opkoop en de onteigening fiscale gevolgen. De fiscale gevolgen van de plannen van het Planbureau voor de Leefomgeving en de afspraken daarover met de belastingdienst zijn vanzelfsprekend nog niet bekend. Daarvoor zijn de plannen nog niet uitgewerkt genoeg en hebben ook nog geen politieke goedkeuring gekregen.

Het lijkt logisch dat wat de vorm van de opkoopregeling ook wordt, er fiscaal een parallel ligt met de afspraken die zijn gemaakt bij de toepassing van de saneringsregeling varkenshouderij. Bij deze laatste regeling zijn afspraken gemaakt over onder andere de kosten van sloop van stallen, de toepassing van de herinvesteringsreserve en de eventuele staking van het varkensbedrijf. Vooral doordat er een element van vrijwilligheid in de deelname aan een opkoopregeling zit, is dit – ook fiscaal – wezenlijk anders wanneer er geen sprake is van vrijwilligheid en het varkensbedrijf wordt onteigend. Het ligt voor de hand dat er met de belastingdienst ook afspraken gemaakt gaan worden over de fiscale gevolgen van deze onteigening. De vraag is daarbij of er nog bijzondere afspraken kunnen worden gemaakt of dat “slechts” de regels van toepassing zijn die op dit moment bij elke vorm van onteigening van toepassing zijn.

Aanpassing bedrijfsstructuur

De aangekondigde plannen in combinatie met de persoonlijke situatie van de agrariër in kwestie roepen de vraag op of dat u als een soort “sitting duck” passief de ontwikkelingen afwacht of dat u beziet of een heroverweging en aanpassing van de huidige bedrijfsstructuur tot de mogelijkheden behoort en/of noodzakelijk is. Een dergelijke aanpassing vraagt tijd. Niet alleen in de uitvoering maar vaak ook is een bepaalde looptijd of bestaansperiode vereist om de structuur succesvol te laten zijn. Dat geldt bijvoorbeeld bij de eventuele inbreng van het varkensbedrijf in een BV of bij de totstandbrenging van een familiemaatschap waarin alle kinderen vennoot worden in de maatschap en zij allen uiteindelijk een deel van de onteigeningsopbrengst ontvangen. Of bij elke andere aanpassing van de bedrijfsstructuur.

Wanneer de aangekondigde plannen werkelijkheid worden, kunnen zij zeer ingrijpend voor een varkensbedrijf en dus voor de persoonlijke levenssfeer, zijn. Mijn advies aan u is om samen met uw cliënt in de komende maanden te bekijken of goed fiscaal ondernemerschap u tot actie dwingt.

Mocht u vrijblijvend willen sparren met mij over de mogelijkheden, neem dan contact op.

Auteur
Remie Fiscaal Juridisch Adviesbureau BV

Erik Marcus

Specialiteit(en): Agrariërs, landbouwvrijstelling, geschillen met Belastingdienst
Uden
Bekijk profiel

Gerelateerde dossiers

10 december 2021

Landbouwvrijstelling: de Algemene Rekenkamer weet er raad mee

15 oktober 2021

Recht op MIA en VAMIL, ondanks te laat afgegeven stal-ontwerpcertificaat

25 maart 2021

Functieverandering landbouwgrond leidt tot belastingprocedure

1 november 2019

De landbouwnormen bieden vrijheid in gebondenheid

Specialisten

mr. Khadija Bozia
mr. Roel de Jong
mr. John Seerden
Jacques Raaijmakers
drs. Gerben Miedema
mr. Toon Hasselman
mr. Peter Bregman RB
drs. Volken Holtrop
Michiel van der Pol
mr. Remy Rozendaal RB REP
mr. Roelof Vos
dr. Aad Rozendal
mr. drs. Wicher-Henk Krabbe
mr. Reinder de Jong
Kirsten Kievit LL.M
Maurice De Clercq
mr. Priscilla de Haas
mr. Ralf Ramakers
Nicole Goud
prof. mr. Jeroen Rheinfeld
mr. Carola van Vilsteren
mr. Najat Idrissi
mr. Theo Hoogwout
Barbara Rijskamp
Michiel Opgenoort
Bart van der Vorm
drs. Pieter Visser RB
mr. drs. John Bult
Martijn Paping MSc
mr. Xander Arends
mr. Sjoerd Bosma
mr. Saskia Hemmes-van der Kruk
mr. Rinze van Minnen LL.M
Frits Algie
Hans Eijkelenkamp
mr. Heleen Elbert
Olaf van Dijk
mr. Peter Alexander ter Beest MLPA
mr. Nienke ten Donkelaar
Jacqueline Nietveld
Erik Jansen
Mohamed Kaddour LL.M RB
mr. André van der Velde
mr. Ilyas Kayhan
mr. Roelof Oldenziel
Paul Lenos LL.M
mr. Thijs van Gastel
Erik Marcus
Willem Veldhuizen RE RTAP
Jos van Bavel
mr. Samad Laghmouchi LLM MBA
mr. Laura Welkers
Martijn van der Kroon

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen