Wat doet de Algemene Rekenkamer?
De Algemene Rekenkamer onderzoekt of de overheid ons belastinggeld zinnig, zuinig en zorgvuldig uitgeeft. Haar wettelijk taak is het controleren van de inkomsten en uitgaven van de overheid. En daarover stuurt zij één keer per jaar rapporten naar de Tweede Kamer. Dat doet zij op de derde woensdag in mei en dat heet de ‘Verantwoordingsdag’. De Algemene Rekenkamer verricht overigens in opdracht van leden van de Tweede Kamer ook nog andere onderzoeken, zodat de Tweede Kamer kan beoordelen of het beleid van een minister wel klopt.
Landbouwvrijstelling zorgt voor onbelaste boekwinst
Voor wie het even kwijt is. De landbouwvrijstelling zorgt er voor dat het verschil tussen het bedrag waarvoor de grond ooit is gekocht (behoudens wanneer als pachter is gekocht) en de actuele agrarische grondprijs (de zogenoemde waarde in het economisch verkeer bij agrarische bestemming, ofwel de wevab-waarde) bij verkoop van de grond, onbelast blijft. De landbouwvrijstelling is van toepassing op de cultuurgrond en op de ondergrond van de bedrijfsgebouwen. Een belangrijke voorwaarde voor de toepassing van de vrijstelling is dat de grond binnen het eigen melkveebedrijf wordt gebruikt en als zodanig ook bij RVO is opgegeven.
Afschaffen of aanpassen
Op de ‘Verantwoordingsdag’ heeft de Algemene Rekenkamer het vorig jaar al aangekondigde rapport over de landbouwvrijstelling aan de Tweede Kamer aangeboden. Door de landbouwvrijstelling loopt de overheid volgens de Algemene Rekenkamer jaarlijks € 682 miljoen mis. En dat terwijl de vrijstelling al zeker 20 jaar geen redelijk doel meer heeft en ook nog eens tot een fiscaal ongelijke behandeling leidt tussen grondeigenaren-verpachters en grondeigenaren-boeren voor wat betreft de waardeveranderingen van de landbouwgronden. Dit, omdat bij de eerste groep deze waardeverandering wordt belast in box 3. Daarom moet de landbouwvrijstelling worden afgeschaft. Of op zijn minst worden aangepast. Lees: beperkt.
Nuancering
Hoewel de Algemene Rekenkamer het liefst ziet dat de landbouwvrijstelling wordt afgeschaft, erkent zij wel dat deze afschaffing een negatief effect kan hebben op de financiering van bedrijfsoverdrachten in de familiesfeer en op de verhandelde hoeveelheid landbouwgrond. Belastingheffing op de winst op de grond kan bedrijfsoverdrachten bemoeilijken en zal mogelijk ook leiden tot een prijsstijging van de grond omdat de verkoper het belastingnadeel gecompenseerd wil zien. Daardoor zal de grondmobiliteit afnemen. Iets wat niet goed past in de tendens en wens van de extensivering van de melkveebedrijven.
Gezien de demissionaire status van het kabinet en de overvolle agenda van minister Schouten (stikstof en corona), heeft zij het probleem voor zich uitgeschoven en alvast op het bordje van haar opvolger neergelegd. U hoeft geen krant te lezen om te weten dat voorlopig nog niet bekend is wanneer de opvolger aan de slag zal gaan.
Herwaarderen
Het is al vaak gezegd, maar het kan niet vaak genoeg worden gezegd. Loop vooruit op een afschaffing of aanpassing van de landbouwvrijstelling. Laat u niet verrassen. Zeker niet nu de belastingdienst heeft aangegeven geen voorstander van een overgangsregeling te zijn.
Bespreek binnenkort met uw adviseur welke mogelijkheden er in uw situatie aanwezig zijn om de nadelige gevolgen van de afschaffing of aanpassing van de landbouwvrijstelling te ondervangen. Een veel gebruikte mogelijkheid is het herwaarderen van de grond. Wellicht nogmaals herwaarderen als de vorige actie al weer een aantal jaren geleden was en de grond behoorlijk in waarde is gestegen. En als herwaarderen niet het gewenste resultaat brengt, zijn er in uw situatie wellicht andere mogelijkheden toe te passen.
Wilt u vrijblijvend sparren over mogelijkheden om vroegtijdig de belastingnadelen bij aanpassing van de landbouwvrijstelling straks te beperken, neem dan contact op.