• Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
Home » Dossiers » Wetswijziging 2020: zelfstandigenaftrek wordt in 9 jaar afgebouwd van € 7.280 naar € 5.000

Wetswijziging 2020: zelfstandigenaftrek wordt in 9 jaar afgebouwd van € 7.280 naar € 5.000

Belastingplan 2020, Ondernemingsfaciliteiten, Wetswijzigingen 2020
Beter zou zijn geweest het urencriterium te vervangen door inkomenscriterium

Conform de wetswijziging wordt de zelfstandigenaftrek vanaf 2020 verminderd. Dit voordeel wordt -ook voor zzp’ers- de komende negen jaar teruggebracht van 7.280 euro naar 5.000 euro. De zelfstandigenaftrek bedraagt dan in 2020 nog 7.030 euro. ZZP Nederland heeft laten weten deze beperking te beschouwen als een signaal van anti-ondernemers sentimenten in de politiek.

30 december 2019 door Barbara Rijskamp
Start consult aanvraag

Urencriterium zelfstandigenaftrek is al probleem sinds 1983

De zelfstandigenaftrek is al sinds de invoering in 1983 een zorgenkind. Waarom? Omdat heel moeilijk controleerbaar is of aan het urencriterium wordt voldaan. Ik ken de hele geschiedenis van de zelfstandigenaftrek, omdat het mijn afstudeeropdracht was in het jaar 2000. Wist u bijvoorbeeld dat de zelfstandigenaftrek in de jaren negentig is verhoogd vanwege de komst van de euro en kassasystemen hierop aangepast moesten worden? Maar dat een winkel die slechts in het weekend open is, hier niets aan heeft, omdat deze ondernemer niet in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek? Dit vanwege datzelfde urencriterium.

Urencriterium vervangen door inkomenscriterium?

In mijn afstudeerwerkstuk pleitte ik niet voor afschaffing van de zelfstandigenaftrek, maar wel voor afschaffing van het urencriterium. Zo vind ik het niet terecht dat ondernemers die bijvoorbeeld 1.000 uur werkzaam zijn in hun bedrijf (dus minder dan 1.225 uur) helemaal geen recht hebben op de zelfstandigenaftrek, terwijl zij misschien wel afhankelijk zijn van dit inkomen. Denk bijvoorbeeld aan mantelzorgers, verzorgers van kinderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten die wellicht niet altijd kunnen voldoen aan het urencriterium. Bovendien vergt het urencriterium een administratie dat naar mijn idee niet past bij kleine zelfstandigen waarvoor de zelfstandigenaftrek nu juist bedoeld is. En wat dacht u van de hybride ondernemer: iemand die gedeeltelijk in loondienst is en gedeeltelijk een eigen onderneming drijft?

Beter zou naar mijn idee zijn een inkomenscriterium te hanteren door:

  • afbouw van de zelfstandigenaftrek op basis van inkomen uit andere bronnen;
  • aftoppen van de zelfstandigenaftrek boven een bepaald winstinkomen.

Het grote voordeel van een inkomenscriterium in plaats van een urencriterium is dat de aangiften op het punt van de zelfstandigenaftrek geautomatiseerd afgedaan kunnen worden! Wat zal dat een administratieve lastenverlichting geven! Als de politiek ooit deze keuze durft te maken, dan hoeft de zelfstandigenaftrek misschien helemaal niet afgebouwd te worden. Bovendien komt de zelfstandigenaftrek dan terecht bij de groep die deze aftrek het hardst nodig heeft: de zelfstandigen met een inkomen tot ca. € 20.000 die hiervan moet leven. Op deze manier blijven deze ondernemers buiten de bijstand en kunnen pijnloos naar een dienstbetrekking overstappen (indien mogelijk), als het urencriterium is afgeschaft.

MKB-winstvrijstelling

In de gehele discussie miste ik de aandacht voor de MKB-winstvrijstelling. Dat dit voor grote winstgenieters (boven de circa € 60.000) meer belastingvoordeel oplevert dan de zelfstandigenaftrek (€ 7.280), is duidelijk: 14% van de winst na zelfstandigenaftrek is vrijgesteld. Bij invoering van de MKB-winstvrijstelling in 2007 bedroeg deze 10% en gold ook nog het urencriterium. Deze laatste eis is in een later jaar komen te vervallen.

De invoering van de MKB-winstvrijstelling had te maken met het verlagen van het vennootschapsbelastingtarief waar IB-ondernemers niet voor in aanmerking kwamen. Nu in 2020 opnieuw het vennootschapsbelastingtarief wordt verlaagd (van 19% naar 16,5%) is het vreemd dat niet gelijktijdig de MKB-winstvrijstelling wordt verhoogd.

Laat de fiscale gevolgen doorrekenen

Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen, is dit: hoe de belastingwijzigingen uitpakken voor de individuele ondernemer, zal voor iedereen anders zijn. Zo heb ik onlangs voor een eenmanszaak een belastingberekening gemaakt voor 2019, 2020 en 2021 en een vergelijking gemaakt met een mogelijke omzetting naar de BV. Uit deze berekening viel op te maken dat omzetting naar een BV ook in 2019 al positief uitpakt! Dus ondanks de ‘oude’ zelfstandigenaftrek kan deze ondernemer beter kiezen voor de BV-vorm.

Graag help ik u om een goede keuze te maken. Aarzel niet om contact met mij op te nemen om eerst eens vrijblijvend te sparren.

Auteur
Helder in Belastingen

Barbara Rijskamp

Specialiteit(en): Ondernemerschap, inkomstenbelasting, ZZP en DGA
Alphen aan den Rijn
Bekijk profiel

Gerelateerde dossiers

9 februari 2021

MDIEU: maatwerkregeling voor duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden

23 september 2020

Onderneming in BV-vorm in 2021 fiscaal vaak voordeliger dan een IB-onderneming

13 juli 2020

De eigen woning als ondernemingsvermogen is zo gek nog niet

18 juni 2020

Corona-crisis: hoe om te gaan met het urencriterium?

Specialisten

mr. Najat Idrissi
mr. Carola van Vilsteren
dr. Aad Rozendal
drs. Gerben Miedema
Jacqueline Nietveld
Michiel Opgenoort
mr. Saskia Hemmes-van der Kruk
Paul Lenos LL.M
mr. Theo Hoogwout
Kirsten Kievit LL.M
Maurice De Clercq
mr. Priscilla de Haas
mr. Roelof Oldenziel
Nicole Goud
Martijn Paping MSc
mr. Thijs van Gastel
Jos van Bavel
Michiel van der Pol
mr. Roelof Vos
mr. Remy Rozendaal RB REP
mr. Sjoerd Bosma
mr. Ralf Ramakers
mr. Nienke ten Donkelaar
mr. Roel de Jong
mr. André van der Velde
mr. Peter Bregman RB
Mohamed Kaddour LL.M RB
drs. Pieter Visser RB
mr. John Seerden
Erik Marcus
mr. Peter Alexander ter Beest MLPA
Erik Jansen
mr. Ilyas Kayhan
mr. Laura Welkers
Olaf van Dijk
Frits Algie
Bart van der Vorm
mr. Samad Laghmouchi LLM MBA
prof. mr. Jeroen Rheinfeld
Jacques Raaijmakers
mr. Xander Arends
Martijn van der Kroon
mr. Toon Hasselman
mr. Reinder de Jong
Hans Eijkelenkamp
mr. drs. Wicher-Henk Krabbe
mr. Heleen Elbert
Barbara Rijskamp
Willem Veldhuizen RE RTAP
mr. Khadija Bozia
mr. Rinze van Minnen LL.M
mr. drs. John Bult
drs. Volken Holtrop

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen